جنگ کوبانی آغاز اشغال سوریه بود

  • ۲ سال قبل

ما در چهارمین سالروز اشغال عفرین در سوریه به دست اشغالگران وابسته به ترکیه به بهانه حضور پ ک ک در چارچوب ایدئولوژی ملی گرایی عثمانی و استمرار خلافت عثمانی در منطقه به سر می بریم.

همچنین فرار زندانیان داعشی مصادف با همین تاریخ بوده، یعنی با هشتمین سالروز آزادی کوبانی از چنگ داعشی های وابسته به غرب که ادامه دهنده فرار زندانیان از زندان ابوغریب به شمار می رود.

در هیمن راستا، فکر کوچک کردن دولت های خاورمیانه ازسوی آمریکا واروپا برای حاکمیت و اشغال منطقه با کمک متفقان و گروه های افراطی وابسته به خود هنوز هم ادامه دارد.

با نگاهی گذار به جنگ های داخلی سوریه متوجهه می شویم که اگر کمک های خارجی نبود «پ ی د» توان مقابله با داعش را نداشت.

آن گروه های افراطی غربی که با دستور آمریکا کار خود را آغاز می کردند و از راه ترکیه در اشغال قسمت هایی از سوریه و عراق شرکت داشتند با بزرگ شدن محدوده اشغالی خود از کنترل آمریکا خارج وفرقه های جدا از آن شکل گرفت که هر کدام با نامی جدید به فعالیت های تروریستی می پرداختند.

رسوایی آمریکا و اسرائیل وکمک به داعش و برنامه های آن دیگر بر همگان آشکار شد، فیلم های به دست آمده از آموزش های اعضای داعشی در اورشلیم(اسراییل) و کمک های مالی آمریکا به داعش دیگر چیزی برای پنهان کردن نداشتند.

آمریکا با ایجاد متفقی جدید بدون اینکه یک نظامی او کشته شود درفکر اشغال منابع سوریه نیز برآمد و پ ک ک که ایدیولوژی سرمایه داری و ذهنیت دولت و قدرت را انکار میکند با امپریالیسم اشغالگر متفق شده ودر برنامه های اشغال سوریه به آمریکا وترکیه کمک کرد.

در جنگ های نابرابر کوبانی داعش که اعضایش از پیش آماده شده وتوسط آمریکا واسرائیل آموزش داده شده بودند ودر نبردهای درون شهری تجربه داشتند، توانستند کوبانی را به تصرف خود درآورند.

اما مدتی بعد که نقشه آمریکا رو شد پارتی به دستور آمریکا از راه زمینی از ترکیه وارد کوبانی شد وبا سلاح های سنگین وتوپخانه توانستند به پ ک ک در کوبانی کمک کنند، اما دلیل آن نیز خود نمایی پارتی در نشان دادن حس کُردی خود ودوستی با کردها بوده وپشت پرده آن وعده هایی از قبیل قبول رفراندوم از سوی آمریکا که بعد غرب در مساله رفراندوم کردستان عراق پشت پارتی را خالی کردند.

پ ک ک با نیروهایی وارد این جنگ شد که از کوهستان آمده بودند و تجربه جنگ شهری وخیابانی را نداشتند.

هزاران عضو پ ک ک کشته شدند و بر اساس آمار منتشر شده نزدیک ۹ هزار عضو آن گروه که هنوز هم اسامی بسیاری از انها اعلام نشده است در جنگ کوبانی کشته شدند، همچنین هزاران عضو داعشی نیز کشته شدند و شهر به ویرانه ای تبدیل شده بود و عده بسیاری نیز آواره شدند.

اما بعد از جنگ کوبانی آمریکا از فرصت استفاده کرد واز کردها به مانند ابزاری در دست خود برای ادامه برنامه اشغال سوریه استفاده کرد، البته نگذاشت از کنترل خارج شوند وبا ترکیه آنها را تهدید میکرد، هرگاه منطقه ای از سوی ح س د آزاد میشد از آن طرف ترکیه با هماهنگی آمریکا یک گام در خاک سوریه برای اشغال پیش می رفت.

جالب تر اینکه پ ک ک در لیست ترور آمریکا هم قرار دارد، سپس «ه س د» به دستور آمریکا ایجاد شد تا از اخبار خارجی برای کمک های خود به تروریسم جلوگیری کند مخصوصا ترکیه که متفق او در منطقه و دشمن پ ک ک بود.

جنگ کوبانی آغاز اشغال سوریه توسط ترکیه وآمریکا بود وپ ک ک متفق آنها برای اشغال سوریه.

هزاران کودک کرد برای منافع غرب کشته شدند بدون انکه اطلاعی از پشت پرده های این جنگ داشته باشند ومردمی که به پ ک ک در سوریه باور کرده بودند اواره وبی خانمان شدند.

فقر وبیکاری در منطقه بیداد میکند واین برنامه ها همه با کمک پ ک ک بعد از جنگ کوبانی آغاز شد که نتایج تاسف بار آن را شاهدیم، حتی پ ک ک در کردستان سوریه هم اجازه نداد هیچ فکری جدا از فکر او وجود داشته باشد.

جالب این است که پ ک ک همیشه با تمسخر به احزاب کردی کردستان عراق و نام نهادن «آش بتال» آنها را کوچک و مسخره می کرد اما با نگاهی به عملکرد چهل و دوساله پ ک ک در منطقه و در کردستان متوجه میشویم که او خود نیز آش بتال بوده و حتی نتوانسته یک متر از خاک به قول خود اشغال شده را آزاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب