ترکیه: حمله به عراق، کار اعضای پ‌.ک‌.ک بود!

  • ۲ سال قبل

پس از اعلام روز چهارشنبه رسانه‌های عراق مبنی بر اینکه در حمله ارتش ترکیه به شمال عراق، تعدادی از شهروندان این کشور کشته و زخمی شده‌اند، ترکیه این حمله را به اعضای پ‌ک‌ک نسبت داد.

وزارت امور خارجه عراق، شامگاه چهارشنبه، بیانیه‌ای در ارتباط با کشته شدن شهروندان عراقی در حمله امروز به شمال عراق صادر کرد.

بنابر گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، وزارت امور خارجه ترکیه از کشته شدن هشت و جراحت ۲۳ شهروند عراقی در حمله به استان دهوک ابراز ناراحتی کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه گفت که این کشور با حملاتی که غیرنظامیان را هدف می‌دهند، مخالف است و تمامی اقدامات را برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان در مبارزه با تروریسم اتخاذ خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین با نسبت دادن این حمله به اعضای پ‌ک‌ک، اضافه کرد ارزیابی اولیه حاکی از آن است که این حمله توسط پ‌.ک‌.ک انجام شده است.

آنکارا در ادامه از مقامات عراقی خواست که از صدور بیانیه‌هایی تحت تأثیر آنچه «تبلیغات تروریست‌ها» خواند، خودداری کنند.

این بیانیه در حالی صادر شده است که منابع خبری عراق عصر چهارشنبه از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند.

مقامات و گروه‌های عراقی هر یک در واکنش به این حمله بیانیه شدیداللحنی صادر کردند و با نسبت دادن این حمله به ترکیه آن را به شدت محکوم کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»

«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از طریق موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»

در ادامه این بیانیه آمد: «اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب