ترکیه با «سلاح شیمیایی» علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان!

  • ۲ سال قبل

بر اساس گزارشات متعدد ترکیه حداقل در سیصد حمله علیه مواضع پ.ک.ک در شمال عراق و اقلیم کردستان از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

موسسه دمکراسی در این خصوص گزارش مفصلی منتشر کرده که چندان قابل تائید نبود اما خبرنگار «دیدبان حقوق بشر کردستان ایران» با تحقیقات میدانی مستنداتی بدست آورده که ضرورت تشکیل یک کمیته حقیقت یاب را اعلام میدارد.

بر اساس یافته های خبرنگار ما پیکارجویان پ.ک.ک در غارهایی پنهان می شوند که با سلاح های متعارف امکان حمله به آنها وجود ندارد و برخی روستائیان مجاور با محل های استقرار گریلاهای پ.ک.ک به خبرنگار ما گفته اند که قبل از حملات راکتی مهاجمان ترک ابتدا بمب هایی منفجر شده است که بوی بدی را منتشر می کرده و سپس بمباران رخ می داده است.

این افراد مشاهده کرده اند که بعد از اولین انفجار ها گازهای رنگی یا بی رنگ در هوا منتشر شده و به فاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از آن بمباران اصلی صورت گرفته است.

همچنین برخی چوپان هایی که در نزدیکی محل «بمباران شیمیایی» بوده اند در اثر عوارض شیمیایی جان باخته اند.

بررسی های میدانی نشان می دهد رسوبات برخی از این مواد شیمیمایی بر روی سنگ های محل انفجار بمب ها هنوز برجا مانده است.

در مورد گریلاهایی که پس از این انفجار ها جان باخته اند نیز نکات قابل تاملی وجود دارد.

روی پوست برخی از این جنازه ها که توسط مردم روستاهای اطراف رویت شده اند تاول های بزرگی ایحاد شده و تغییر رنگ پوست مشاهده شده و عده ای بدون هر گونه جراحتی ظاهرا بر اثر خفگی جان باخته اند.

نکته مهم تر این است که مردم روستاهای مجاور این مناطق پس از این حملات گرفتار بیما ری های تنفسی، سردردهای ناگهانی، خونریزی بینی و اشک بیش از حد شده اند.

به نظر می رسد «توسعه طلبی های ترکیه» در کنار «بی کفایتی مسئولین حکومت اقلیم کردستان عراق» در حل و فصل مشکلات آن منطقه، زمینه بروز این مشکلات را فراهم آورده است.

حضور گسترده گروه های شبه نظامی وابسته به جریانات مختلف در اقلیم کردستان نشان از بی کفایتی حکومتی است که داعیه دار رهبری کل کردهای جهان است.

فساد و رانت در این سیستم عشیره ای چنان رسوخ کرده که اکنون شاهد نزاع هایی از جنس نزاع شاهزادگان سعودی بر سر تصدی مقامات حکومتی هستیم.

از سوی دیگر، ترکیه به بهانه حضور نیروهای «پ ک ک» در سوریه وشهرعفرین توانست این شهر استراتژیک را به اشغال خود درآورد.

متعاقب این اقدامات ترکیه، ده ها هزار نفر آواره و به کمپ شهبا یا به کردستان عراق فراری شدند و خانه و زمین های آنها توسط افراطی های ترکیه تصرف و حتی درختان زیتون عفرین که منبع اصلی درآمد مردم عفرین بود هم یا بریدند یا از ریشه درآورده و با کامیون به ترکیه منتقل کردند.

گفتنی است، اتحادیه اروپا اخیرا ترکیه را به ایجاد ناامنی در منطقه و حمایت از گروه های افراطی سنی وحتی ایجاد نا منی در اروپا از مسیر دریای مدیترانه متهم کرده است.

اروپایی ها این اقدامات و تحرکات ترکیه را در تضاد با درخواست آنها برای پیوستن به اتحادیه اروپا ارزیابی کرده اند و گفته اند که سیاست های آنکارا منجر به دور شدن ترکیه از خواستش مبنی بر عضویت در اتحادیه اروپا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب