برادر عضو کشته شده پژاک: خبری از جنازه خواهرم نیست

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اواخر خرداد اعلام کرد که بنا به گفته سایت فرات وابسته به شبه‌نظامیان پ.ک.ک، لطیفه حمیدی با نام سازمانی «برفین نوچان» از شهروندانی ایرانی عضو پ.ک.ک و متولد ارومیه، قربانی جنگ بی‌پایان پ.ک.ک و ترکیه شده و در منطقه دورافتاده در شمال عراق کشته شده است.

پ.ک.ک اعلام کرده «وی به همراه سه زن دیگر روز ۲۹ آوریل ٢٠٢١/ ۹ اردیبهشت ١۴٠٠ در جنگ با ارتش ترکیه در منطقه هلزیل ایالت آمَد کشته شده است». هنوز مشخص نیست چرا پ.ک.ک مرگ اعضای خود را با تاخیر چندماهه اعلام می‌کند. همچنین سیاست مبهم پ.ک.ک در مورد تحویل جنازه این افراد به خانواده‌های آنها، همچنان ادامه دارد.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای مشخص شدن ابعاد بیشتر ماجرا با خانواده وی گفت‌وگو کرده است. خانواده لطیفه به صورت اتفاقی از اقوام خود متوجه می‌شوند که در شبکه‌ای وابسته به آن گروه تصویر دخترشان پخش شده است و خبر کشته شدنش را منتشر کرده‌اند.

برادر لطیفه به خبرنگار ما گفت: «لطیفه‌ی ۱۴ ساله به نام در سال ۸۰ در روستای قونی از توابع بخش مرزی سرو به همراه دوستش «پریسا راستگو» توسط برخی از نیروهای پ.ک.ک در روستای ما که منطقه‌ای مرزی به حساب می‌آید فریب داده شدند. سپس لطیفه با انتقال به شمال عراق وارد گروه شده و عضوی از شاخه نظامی آن می‌شود و با اسم مستعار «برفین نوجان» سازماندهی و مشغول به کار شد».

 

چهار زن کُرد در درگیری پ.ک.ک با ارتش ترکیه کشته شدند - دیدبان حقوق بشر  کردستان ایران

 

حسن حمیدی تاکید کرد: «لطیفه دختری بسیار کم سن و سال بود ( ۱۴ سال) و ما پس از آنکه پیگیری‌های بسیار، متوجه شدیم که توسط پ.ک.ک به خارج از کشور انتقال داده شده است. طبیعی هست که دختری ۱۴ ساله درک درستی از مسائل ندارد و نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد».

برادر عضو ایرانی کشته شده در پ ک ک تصریح کرده «که سال ۸۵ برای بازگرداندن لطیفه به مقر  پ.ک.ک در قندیل (کوه‌های شمال عراق) رفته است ولی موفق به دیدار خواهرش نشده است.

وی در ادامه گفت‌وگو تاکید کرده «که این بی خبری تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه داشت تا این که یکی از اقوام خبر داد که در شبکه ماهواره‌ای پ.ک.ک تصویر لطیفه را نشان دادند و گفتند که در درگیری با نظامیان ترکیه کشته شده است»

حسن حمیدی افزود: «متاسفانه از مردم روستاهای مرزی هیچ حمایتی نمی‌شود و این گروه ها که از خارج از کشور وارد خاک ایران می‌شوند مردم این مناطق را به شدت آزار می‌دهند. این گروه‌ها از مردم روستاهای مرزی باج‌گیری می‌کنند و کسی هم نیست که از ما حمایت کند».

وی همچنین گفت که خواهرم یک دختر بچه ۱۴ ساله بوده که نمی‌توانست درک درستی از مسائل داشته باشد. چرا باید این گروه‌ها لطیفه و دوستانش را جهت استفاده‌های خود به خارج از کشور ببرند؟ و امروز هم پس از ۱۶ سال بی خبری خانواده‌اش فقط بگویند که کشته شده است! همین؟!

حسن در پایان این گفتگو با انتقاد از اینکه جای تاسف دارد که کسی از ما حمایت نمی‌کند، تاکید کرد که دولت ایران تقریباً برای ما کاری نکرده و ما نمی‌دانیم واقعاً باید به کجا شکایت کنیم؟

 

 

بر اساس آنچه در گزارش‌های قبلی دیدبان حقوق بشر کردستان هم به آن اشاره کردیم، گروه پ.ک.ک همواره با سیاست ارعاب و تهدید و البته فریب، نوجوانان و حتی کودکان را با وعده‌های پوشالی از خانواده‌هایشان جدا کرده و از آنها برای رسیدن به اهداف تروریستی خود استفاده می‌کند.

در این خصوص باردیگر تاکید می‌کنیم که لازم است مسئولین کشور هم توجه ویژه‌ای به مسائل و مشکلات عمدتا اقتصادی و معیشتی مردم مناطق مرزی و کمتر توسعه‌یافته داشته باشند و اجازه ندهند که وعده‌های مالی بتواند یکی از حربه‌های جذب نیرو برای گروه‌های مسلح و تروریستی به حساب آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب