یک عضو سابق پ.ک.ک: اوجالان؛ همکار استراتژیک دولت ترکیه است/ بخش سوم

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از مدت‌ها پیش در پی انجام یک مصاحبه با یکی از اعضای سابق پ.ک.ک بود. این مصاحبه مفصل، موضوعات مختلفی را شامل می‌شود که به صورت سلسله‌وار منتشر شده است و محور اصلی آن نیز شناسایی پشت پرده تاسیس پ.ک.ک و رفتارهای عبدالله اوجالان است.

بخش اول مصاحبه را اینجا بخوانید

بخش دوم این مصاحبه را اینجا بخوانید

ماجرای افسران وابسته به ارگنکون را توضیح بدهید. این موضوع چه ارتباطی با پ.ک.ک و اوجالان و فرضیه شما مبنی بر دخالت دولت پنهان در تاسیس پ.ک.ک دارد؟

ماجرای ارگنکون، (که از طرف حزب عدالت و توسعه و همراهانش، از جمله جنبش گولن، بر روی آن مانور گسترده‌ای داده شد) عبارت بود از کشف شبکه‌ای از افسران ارتش و روزنامه‌نگاران و دولتمردان وابسته به نسل سکولار قدیم که به گفته‌‌ی حکومت، قصد داشتند با عملیات‌های تروریستی و بر هم زدن ثبات کشور، زمینه‌ تغییرات در صحنه‌ی سیاسی کشور را فراهم آورده و به این ترتیب، از دست «حکومت منتخب» حزب عدالت و توسعه خلاص شوند. (کما اینکه ارتش پیشتر هم از دست حکومت‌های منتخب «خلاص» شده بود). البته اکنون نیز خود اردوغان و تیم وی از اوجالان استفاده می‌کند. اصلا اوجالان و پ.ک.ک، استقلال عمل ندارد. هر کس پول بدهد و سلاح تامین کند، مزدور آن خواهد شد. من فکر می‌کنم اردوغان و تیم وی در اوائل کار واقعا می‌خواستند مساله کُردی در ترکیه را یکبار برای همیشه حل و فصل کنند. اما با بروز این رسوایی، اعتماد خود را به پ.ک.ک از دست دادند. ضمنا نباید از نقش ه.د.پ غافل شد. این حزب سیاسی، عملا از پ.ک.ک و جنگ حمایت می‌کرد و در مقعطی، کلا در اختیار پ.ک.ک قرار گرفت. اکنون نیز که سران آن زندانی هستند.

ماجرای مذاکرات صلح اسلو و شکست آن چه بود؟ ظاهرا اینجا هم شبکه ارگنکون دخالت کرده بود؟ درست است؟

مذاکرات صلح اسلو در سال 2010 جریان داشت که به ناگهان با درز موضوع به مطبوعات، فشارها برای ادامه جنگ و توقف صلح بر حزب اردوغان افزایش یافت. کاملا خاطرم است که «عرفان دوندَر» وکیل اوجالان همان زمان اذعان کرد که مقصر توقف مذاکرات صلح و بدبینی بیشتر دولت اردوغان به پ.ک.ک، یکی از اعضای ارشد این گروه به نام مصطفی کاراسو است، زیرا وی برگزاری این مذاکرات را به مطبوعات اطلاع داده است. همان زمان مطمئن شدم که پ.ک.ک ماموریتی جز نابودی صلح ندارد و بخشی از دولت پنهان ترکیه نیز به عنوان همکار آن عمل می‌کند. «عرفان دوندَر» همچنین گفت که فرمانده ارشد پ.ک.ک، یعنی «صبری اُک» خود جزئی از شبکه ارگنکون است و ماموریت داشته که هرگونه امکان صلح را با دولت اردوغان، نابود نماید. وی به صراحت گفته بود که «صبری اُک» نماینده اوجلان در ترکیه و اروپا بود.

مصطفی کاراسو
صبری اُک از اعضای شبکه ارگنکون

شما دیگر چه اسنادی در اختیار دارید که نشان دهد اوجالان مدت‌ها با میت در ارتباط بوده است؟

اوزگه مومچو (Özge Mumcu) دختر روزنامه‌نگار مقتول و معروف ترک اُگور مومچو (Uğur Mumcu) است. این خانم در یک سخنرانی عمومی که من هم در آن حاضر بودم (سال 2010)، گفته بود که پدرش به دلیل احتمال دسترسی به مدارکی «دال بر همکاری اوجالان با میت به عنوان مامور» در سال 1993 و بر اثر انفجار بمب در خودرو، کشته و پرونده قتل وی بدون نتیجه مشخص، بسته شد. اوزگه مومچو در همان جلسه، تاکید کرد که چند روز قبل از ترور قصد داشته با یک دادستان بازنشسته دیدار کند و اسناد و گفته‌های وی را مطالعه نماید. به گفته پسر ارشد اُگور مومچو، این اسناد نشان می‌داد که دادستان مذکور از ارتباط اوجالان و میت آگاه بوده، زیرا در سال 1972 و زمانی که اوجالان دانشجو بوده، به دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت شده است. این تظاهرات در حمایت از کردها و علیه دولت ترکیه بوده، اما دادستان مذکور به دستور سازمان اطلاعات ترکیه (میت) مجبور می‌شود اوجالان را بعد از چند هفته بدون هیچ توضیحی آزاد کند.

اگور مومچو احتمالا به دلیل پی بردن به نقش میت در هدایت پ.ک.ک، به طرز مرموزی به قتل رسید

وقتی برای تنظیم سوالات مصاحبه، مطالعه می‌کردم، به فردی به نام «اشرف بیتلیس» برخوردم. او یک نظامی عالیرتبه بود. اما به طرز مشکوکی کشته شد؟ ارتباط وی با ماجرای پ.ک.ک چیست؟ ‌

«اشرف بیتلیس» (Eşref Bitlis) یک ماه بعد از مرگ «اگور مومچو» که فرمانده کل ژاندارمری ترکیه بود کشته شد. وی نیز اسناد مشابهی مانند «اگور مومچو» در اختیار داشته و در حادثه سقوط هواپیما کشته شد. دادستان نظامی پرونده فردی به نام Hasan Tüysüzoğlu بود که متقاعد شد سقوط هواپیما بر اثر خرابکاری بوده اما پرونده از اختیار او خارج شده است. این موارد نشان می‌دهد که ماجرا ابعادی پنهان دارد. اصلا ممکن است همه فرضیات من غلط باشد. اما نکته مهم همان ادعای اصلی من است. من سوالم را واضح پرسیدم. حاصل ۴۰ سال جنگ پ.ک.ک با ترکیه و نابودی زندگی امثال من، چه دستاوردی برای کردها داشته است؟ چرا هر جا که ضرری به کردها می‌رسد پای پ.ک.ک در میان است؟ چرا هر کس که به نوعی ارتباط پنهان میان پ.ک.ک با میت اعتقاد داشته است، به طور مرموزی کشته شده است؟

اشرف بیتلیس، به نقش آمریکا و یک شبکه مخفی و خطرناک در ترکیه در هدایت پ.ک.ک پی برده بود و باید کشته می‌شد

ارتباط اوجالان با میت از چه زمانی شروع شده است؟

بارها افراد ارشد پ.ک.ک به خود من گفتند و مقالات معتبر در روزنامه‌های ترکیه نیز مقالاتی چاپ کردند که اوجالان خود اعتراف کرده است که در زمان دانشجویی در دانشگاه آنکارا، سازمان اطلاعات ترکیه (میت) با وی تماس داشته است. بسیاری از اعضای پ.ک.ک نیز که از این سازمان گریخته‌اند، به رسانه‌ها اعلام کردند که اردوغان تحت کنترل شبکه ارگنکون (بخشی از دولت مخفی یا موازی در سازمان اطلاعات ترکیه و ارتش این کشور) است.

دقیقا نام ببرید! چه کسانی چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند؟

حسین یلدیریم (Hüseyin Yıldırım) که زمانی معاون اوجالان بوده، معتقد است پ.ک.ک تحت کنترل اوجالان و اوجالان تحت کنترل دولت مخفی/ موازی است. اوجالان برای نجات جان خود با این شبکه مخوف و مخفی توافق کرد. امثال وی و بسیاری از سران فراری پ.ک.ک، اعتقاد دارند هدف نهایی این شبکه مخفی، هرج و مرج و آشفتگی اجتماعی و در نهایت کودتای نظامی در ترکیه است و احتمال دارد این شبکه مخفی/ دولت موازی؛ علیرغم بهبود وضعیت کردها در ترکیه، در سال 2004 از پ.ک.ک خواسته باشد تا جنگ و ترور را مجددا کلید بزند. یعنی همان زمانی که تیم اردوغان در حال به نتیجه رسیدن حل مساله کُردی بود. گویی عده‌ای نمی‌خواهند این مساله حل شود و به تداوم جنگ و ترور و درگیری کردها با دولت ترکیه، تمایل دارند.

حسین یلدیریم مدعی است اوجالان برای فرار از اتهام همکاری با سازمان اطلاعات ترکیه و شبکه ارگنکون، ادعا کرد که سران این شبکه در پ.ک.ک نفوذ کرده‌اند. من باور دارم اتحادیه جوامع کردستان (KCK)، نهاد وابسته به پ.ک.ک، یک سازمان ایجاد شده توسط میت است که رهبران آن همگی عوامل سازمان اطلاعات ترکیه هستند. ارتباط و همکاری اوجالان و برخی سران پ.ک.ک با سازمان اطلاعات ترکیه، در زنده ماندن آنها خود را به طور علنی نشان می‌دهد. افرادی همانند مراد کارایلان همچنان زنده است و بر پ.ک.ک، حکم می‌راند. چرا هر روز شاهد کشته شدن کادر پ.ک.ک در قندیل و سوریه هستیم، اما نفرات اصلی همچنان زنده هستند؟ چرا ارتش ترکیه و پهپادهای آن همه جای قندیل را شخم می‌زنند و روستاها را نابود کرده‌اند، اما مراد کارایلان هنوز سخنرانی می‌کند؟

چرا میت باید سراغ اوجالان برود؟ اصلا چرا باید پ.ک.ک تاسیس شود؟ اگر پ.ک.ک موفق می‌شد، این به اصطلاح شما، پروژه، تمامیت ارضی ترکیه را هدف قرار می‌داد؟

خیر! اصلا قرار نبوده که پ.ک.ک موفق شود. پ.ک.ک قرار بوده مانع از موفقیت سازمان‌های اصیل کُردی شود که متاسفانه موفق هم شده است. یک خبرنگار ارشد حوزه کُردی به نام «سوسون وِلات» Sosun Welat در سال 2007 صراحتا اوجالان را عامل سازمان اطلاعات ترکیه (میت) توصیف کرد و نوشت ظهور و سقوط اوجالان به خوبی و درستی توسط میت برنامه‌ریزی شده بود و او به درستی جنبش‌های کردی را منحرف کرد. این خبرنگار بر اساس داده‌های تاریخی در جلسه‌ای خصوصی به درستی برای من اثبات کرد که میت در اواسط دهه 50 کمونیسم را در میان جنبش‌های کردی نفوذ داد تا زمینه برخورد با آنها را فراهم آورد. زیرا ترکیه، متحد ناتو و آمریکا بود. امرالله اسلو (Emrullah Uslu) تحلیلگر ارشد بنیاد پژوهشی Jamestown معتقد است میت، پ.ک.ک را برای نابودی سایر جنبش‌های اصیل کردی تاسیس کرد و ارتباط اوجالان با میت از همان زمان آغاز شد.

http://fetogercekleri.com/wp-content/uploads/2017/01/Emre-Uslu.jpg
امرالله اسلو معتقد است، سازمان اطلاعات ترکیه با پ.ک.ک همکاری دارد

یک روزنامه‌نگار به نام Mehmet Avni Özgürel نیز ادعا کرده است وی اوجالان را در نشست‌ها و جلسات سازمان اطلاعات ترکیه در دهه 60 و 70 میلادی، بارها ملاقات کرده است. بنا به ادعای این خبرنگار، اوجالان در آن زمان هنوز دانشجو بود. این خبرنگار مدعی است اوجالان همچنین ارتباطات گسترده با سیاستمداران مطرح و رده‌‎بالا در آمریکا، انگلستان و یونان داشته است. یعنی همان شبکه مخفی و پنهان! یک جوان دانشجوی کُرد چگونه با خارجی‌ها ارتباط می‌گیرد؟

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب