یادداشت یکی از اعضای سابق پ.ک.ک در مورد سما کوچر

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پس از انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه، بنا به گزارش‌های منابع موثق خود گزارش داد که انفجار خط لوله گاز ایران به ترکیه، توسط عوامل پ.ک.ک انجام شده است (اینجا را بخوانید). کارشناسان دیدبان نیز این اقدام را شباهت پ.ک.ک به داعش ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید: شباهت پ.ک.ک به داعش با انفجار انتحاری

همان زمان نیز خبرگزاری پ.ک.ک و رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک به طور رسمی مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفتند. خبرگزاری فرات، وابسته به پ.ک.ک به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای مدافع خلق «گریلا سما کوچَر» را مسئول عملیات انتحاری علیه این خط لوله معرفی کرده‌اند. خبرگزاری فرات نوشته بود: «سما کوچَر در عملیاتی فدایی علیه ارتش اشغالگر ترکیه در مسیر خط لوله انتقال گاز واقع در نزدیکی دروازه مرزی گوبولاک استان آگری ۵ خودرو زرهی را منهدم و بیش از ٣٠ نظامی تُرک را از پای درآورده است». بنا به اعلام فرات، این عضو پ.ک.ک متولد سال ۱۹۹۵ است و در سال ۲۰۱۴ (۱۹ سالگی) به پ.ک.ک پیوسته بود. اما روز گذشته، یکی از نیروهای سابق پ.ک.ک در یادداشتی اختصاصی برای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، به پشت پرده این اقدام پ.ک.ک پرداخته و نوشته است:

«پیشاهنگان ایدئولوژی اوجالان در خط آزادی زن و با شعارهای غربی آزادی زن و آزادی جامعه فعال شده‌اند تا با انجام عملیات انتحاری، خود را مشهور کنند! این در حالی است که بارها اوجالان گفته است که با این زنهای امروز هیچ کاری شدنی نیست! سما کوچر، عامل این اقدام انتحاری، چرا این کار را کرده است؟ آیا او مشکل روانی داشت؟ آیا دلیل واقعی این اقدام را پ.ک.ک سانسور کرده است؟ می‌توانم بگویم که استانی که در آن عملیات انجام شد، همواره شاهد بی‌اخلاقی و خودکشی بوده است.

ضمنا نباید سالروز تولد اوجالان و روز زن را فراموش کرد. پ.ک.ک از این اقدام نیز مانند همه اقدامات ریز و درشت خود، برای بهره‌برداری حداکثر استفاده را کرده است.

همچنین باید بدانیم که هر وقت سیاست دروغ و دورویی در پ.ک.ک با چالشی جدی رو به رو شده، ما شاهد این اقدامات انتحاری بوده‌ایم. مثلا در زمان اوجالان، انتحار «زیلان» به این دلیل رخ داد که استراتژی اوجالان شکست خورده بود و در داخل نیز ذهنیت مردسالاری حاکم بود. در سال‌های نود و سه میلادی، همین شکست‌ها و چالش‌ها باعث شد تا زیلان ثابت کند که کوچک نیست و برای همین سراغ انتحار رفت. زیلان همیشه به خاطر ضعف بدنی و زن بودن مورد تمسخر قرار می‌گرفت. لذا در زمان بروز اختلافات داخلی و شکست‌های پی‌درپی، زیلان که زنی تحصیل کرده بود و همیشه مورد تمسخر قرار گرفته بود، دست به انتحار زد.

فرماندهان چوپان و بی‌سواد پ.ک.ک از جمله جمیل باییک باعث مرگ او هستند. در حالی که الان به دروغ او را قهرمان می‌خوانند. استان مرزی که این انفجار در آن صورت گرفت، همواره به دلیل فرهنگ فئودالی و حضور فرماندهان بی‌سواد پ.ک.ک، شاهد خودسوزی زنان بوده است. همزمان با این انفجار نیز در پ.ک.ک، مشکلات فزونی یافته است.

سما کوچَر

سما کوچر از لحاظ روانی سالم نبود و در محیط خانواده هم مشکلاتی داشت. این امر خود نشان می‌دهد که عده‌ای سالم به پ.ک.ک پیوسته‌اند، اما ساختار گروه آن‌ها را بیمار کرده است. شمار زیادی از زنان در گروه پ.ک.ک، بارها دست به خودسوزی زده‌اند و دلیل آن ساختار گروه، تجاوز به آنها و نیاز پ.ک.ک به کشته شدن نیروها است. سما کوچر، اولین و آخرین آنها نیست و نخواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب