یادداشت؛ پ ک ک/پژاک/ه.د.پ. از ادعا تا واقعیت: مورد کودک سربازان

  • ۴ سال قبل

حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از زمان تاسیس تاکنون از کودکان در حوزه های مختلف استفاده کرده است: جنگجو، پخش کننده مواد مخدر در کلان‌شهرهای اروپا، تولید فیلم های غیراخلاقی. استفاده از کودک‌سرباز توسط پ ک ک/پژاک و دیگر شاخه‌های این گروه تاکنون مورد انتقاد عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و دیگر نهادهای حقوق بشری بوده و است. این در حالیست که پ ک ک  بارها به وجود کودک سرباز اعتراف کرده و قول داده آنان را آزاد خواهد کرد و حتی “فراخوان ژنو” را نیز امضا کرده و تعهد داده بکارگیری کودک‌سربازان را متوقف خواهد کرد (خانم دلال آمد به نمایندگی از پ ک ک این فراخوان را امضا کرد و البته بعدا در سوریه کشته شد).

همان طور که یک بررسی “گروه بحران” در مورد کشته‌های پ ک ک از سال 2015 تا 2019 نشان می‌دهد، روند استفاده از کودک سربازان در پ ک ک و شاخه های آن افزایش یافته و همزمان نیز پ ک ک از طریق شاخه خود، پژاک، به فریب و ربودن کودکان و نوجوانان کرد ایرانی برای تامین نیروی خود روی آورده و طبق بررسی “گروه بحران” تعداد اعضای کشته شده کرد ایرانی در پ ک ک بسیار بیشتر شده است. این گروه بین‌المللی در بررسی خود به استناد آمار منتشر شده پ ک ک نتیجه می‌گیرد پ ک ک در روند افولی و سقوط قرار دارد.

پ ک ک از طرفی مدعی است کودکان و نوجوانان با اطلاع خانواده عضو شده اند، از طرف دیگر حدود یکسال است دهها مادر کرد در برابر دفتر حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ.) – شاخه سیاسی پ ک ک – در دیاربکر تحصن کرده اند  و با در دست گرفتن عکس فرزندان خود خواهان برگرداندن فرزندان خود هستند و این تحصن در سرما و گرما همچنان ادامه دارد. مراد کاراییلان، فرمانده شاخه مسلح پ ک ک، در اولین واکنش به این تحصن اعلام کرده بود “اگر ده سال هم آنجا باشید فرزندان شما را بر نمی‌گردانیم”. این یعنی پ ک ک اعتراف می‌کند این کودکان را ربوده و کودک سرباز دارد و در عین حال ادعای پ ک ک در مورد رضایت خانواده‌ها را نیز رد می‌کند.

سولماز اوونچ، مادر یکی از کودک‌سربازانی است که از طریق ه.د.پ. در اختیار پ ک ک قرار داده شده و از 334 روز پیش تاکنون با تحصن در برابر دفتر ه.د.پ. خواهان برگرداندن فرزند دانش‌آموز خود است. پسرش فقط 15 سال داشت. فخرالدین آک کوچ نیز به همین شیوه تحصن کرده و خواهان برگرداندن فرزند 15 ساله خود است. اگر پ ک ک آن طور که ادعا می‌کند واقعا برای خانواده‌های کرد ارزش قائل است، بایستی فورا همه کودکان را آزاد کند.

با توجه به این که اکنون پ ک ک از طریق پژاک دهها کودک و نوجوان کرد ایرانی را با هدف استفاده به عنوان کودک جذب کرده، لازم است فعالان واقعی حقوق بشر کرد و دستگاههای ذیصلاح دولتی به صورت جدی در این زمینه وارد عمل شوند و این کودکان را نجات دهند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب