تلاش پ.ک.ک برای تبدیل شدن به داعش و القاعده با انجام عملیات انتحاری

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران چند روز پیش و پس از انفجار خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه، مبتنی بر منابع محلی و منابع خود در ترکیه، اعلام کرد که این انفجار توسط نیروهای پ.ک.ک و شاخه نظامی آن در ترکیه (ه.پ.گ) صورت گرفته است. منابع خبریِ تُرک دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفته بودند که پ.ک.ک این اقدام را در پاسخ به حملات اخیر ترکیه و کشته شدن «هاجر گویی» (نافیه بیلن) انجام داده است (اینجا را بخوانید).

اما دیروز، رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک به طور رسمی مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفتند. خبرگزاری فرات، وابسته به پ.ک.ک به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای مدافع خلق «گریلا سما کوچَر» را مسئول عملیات انتحاری علیه این خط لوله معرفی کرده‌اند. خبرگزاری فرات نوشته است: «سما کوچَر در عملیاتی فدایی علیه ارتش اشغالگر ترکیه در مسیر خط لوله انتقال گاز واقع در نزدیکی دروازه مرزی گوبولاک استان آگری ۵ خودرو زرهی را منهدم و بیش از ٣٠ نظامی تُرک را از پای درآورده است». بنا به اعلام فرات، این عضو پ.ک.ک متولد سال 1995 است و در سال 2014 (19 سالگی) به پ.ک.ک پیوسته بود.

سما کوچَر

گفتنی است پ.ک.ک در حالی این خبر را تایید و اعلام کرده است که منافع این خط لوله، صرفاً به دولت ترکیه ارتباط نداشت و مهمترین بهره‌بردار این خط لوله، مردم ترکیه هستند! در واقع، پ.ک.ک با این اقدام خود، بیش از پیش شباهت خود را به داعش و القاعده در انجام عملیات انتحاری اثبات کرد و به منافع عموم مردم در شهرهای مختلف ترکیه ضربه زد. زیرا منافع این خط لوله گاز، مستقیما به مردم می‌رسید. مردم ترکیه، فارغ از کُرد یا تُرک بودن، مهمترین مصرف کننده گاز ایران هستند. گفتنی است این اولین اقدام پ.ک.ک در تخریب اقتصاد نیست. این گروه بارها، جنگل‌ها را آتش زده، به مراکز گردشگری حمله کرده است و آبادانی و عمران را هدف قرار داده است. این عملیات نیز جدا از ضربه زدن به سربازان در میدانِ غیرجنگی، اقتصاد ترکیه و مناطق کردنشین را نابود می‌کند.

 این در حالی است که برخی منابع به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام کرده‌اند که سما کوچَر دارای اختلالات روحی و روانی بوده و از ماهیت اقدام خود هیچ آگاهی نداشته است. این اقدام، یعنی مجبور کردن یک فردِ بیمار که مبتلا به اختلالات روحی-روانی است به انجام عملیات انتحاری، مصداق جنایت است. زیرا سما کوچَر از عواقب اقدام خود قطعاً آگاهی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب