یادداشت/«برادری خلق‌ها» دستاورد چهار دهه خشونت پ.ک.ک.

  • ۳ سال قبل

نوشته: جمال حمه / ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

پس از آن که عبدالله اوجالان به دولت ترکیه قول داد به آن خدمت کند، پروژه «برادری ‌خلق‌ها» را در میان کردهای ترکیه ترویج داد. هنگامی که عبدالله اوجالان در کنیا خود را به نیروهای ترکیه تسلیم کرد، هنوز در هواپیما بود که اعلام کرد «من برای خدمت آماده هستم». در واقع اوجالان در همان جا قول داد کردها را در راستای پروژه دولت ترکیه جهت ادغام و نابودی تدریجی آماده کند. او در ادامه قول داد کردها را خلع سلاح کند و در این راستا تغییراتی را در پ.ک.ک. ایجاد نمود و این تغییرات را طوری تنظیم کرد تا در راستای دستورکار دولت ترکیه قرار گیرد.

عبدالله اوجالان در سال 2013 پروژه «برادری ‌خلق‌ها» را اتخاذ نمود، طبق این پروژه لازم است در ترکیه صلح برقرار شود، لذا اوجالان از پ.ک.ک. خواست خلع سلاح شود و ترکیه را ترک نماید. همزمان از کردهای ترکیه خواست دست از درخواست هر گونه حقوق برای خود منصرف شوند تا براساس پروژه «برادری ‌خلق‌ها» در جامعه ترکیه هضم شوند. درواقع، این اقدام صورت گرفت و گریلاهای پ.ک.ک. از ترکیه به سوریه و اقلیم کردستان انتقال داده شدند تا برای حمایت از پروژه اوجالان در عراق و سوریه نیز گام بردارند.

سوالی که مطرح می‌شود این است پروژه «برادری ‌خلق‌ها» چیست؟

پروژه «برادری ‌خلق‌ها» یک پروژه کثیف استخباراتی است که دستگاه استخباراتی ترکیه و سوریه پشت آن قرار دارند و در راستای حمایت از سیاست‌های کردی آنان است. این پروژه از کردها می‌خواهد دست از هر گونه حقوق بردارند و به تدریج در میان ملل حاکم آنها هضم شوند و هویت کردی خود را از دست بدهند. واقعیت این است همه ما می‌دانیم ترکیه ادعا می‌کند دموکراتیک است اما چنین نیست و بین کردها و ترکها تبعیض شدید قائل می شود. پروژه «برادری ‌خلق‌ها» نیز در این راستا قرار دارد. به عبارتی دیگر به کردها می‌گوید «دست از کرد بودن بردارید، بیایید و ترک شوید».

این پروژه مورد تاکید پ.ک.ک. و سازمان‌های وابسته به آن مانند پ.ی.د. و اداره خودگردان که قصد تحمیل آن بر کردها را دارند، با زورگویی، ترور، تبلیغات فریبکارانه و فریب همراه است و بزرگترین فریب و خیانت به کردها در طول تاریخ است و هدفی جز نابودی مردم کرد ندارد. همچنین، هدفش این است تا روز قیامت کردها نوکر و وابسته ترکها باشند لذا باید کردها با تمام قوا علیه پ.ک.ک.، شاخه‌های آن و این پروژه ایستادگی کنند تا دیر نشود. هدف این پروژه خطرناک نابودی هر گونه هویت کردی و ریشه‌کن کردن آن از عمق تاریخ و جغرافیاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب