منابع مالی پ.ک.ک به روایت کتاب «دیوید مک داول»

  • ۴ سال قبل

دیوید مک داول نویسنده‌ای آمریکایی است که در حوزه تاریخ معاصر کردها تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و یکی از آثار او به نام “تاریخ معاصر کردها” با ترجمه ابراهیم یونسی، مترجم شهیر کرد و اهل بانه، توسط نشر پانیذ، که آن نیز کرد است، منتشر شده است. نویسنده در صفحه 686 کتاب خود و پس از اشاره به خشونت‌های گسترده پ.ک.ک به منابع مالی آن می‌پردازد و می‌نویسد:

«پ.ک.ک نیز مایل بود جنگ را به داخل مناطق ترک‌نشین بکشاند و سلاح‌های جدیدی را از زرادخانه خود به میدان آورد. در اواسط ژوئیه اقدام به یک رشته حملات بر محل‌های توریستی خارجی در سواحل جنوبی ترکیه کرد و به توریست‌های خارجی در مورد سفر به ترکیه هشدار داد. در ضمن، تعدادی از توریست‌های اروپایی را در کردستان به گروگان گرفت. در 24 ژوئیه به سفارت ترکیه در برن (سوئیس) حمله برد و این درآمد یک رشته حملات هماهنگ‌شده بر هدف‌های ترک در شهرهای اروپا در ماه نوامبر بود. این جریان منجر به ممانعت از فعالیت پ.ک.ک و سازمان‌های وابسته به آن در آلمان و بازداشت شماری از هواداران آن در فرانسه گردید و این اقدامات منابع مالی پ.ک.ک را سخت مورد تهدید قرار داد که گفته می‌شد از طریق ارعاب از مهاجران کُرد تامین می‌گردید».

این  اقدامات در دهه نود میلادی صورت می‌گرفت و امروز نیز با بررسی گزارش‌های سالانه پلیس بین‌الملل (اینترپل) و پلیس اروپا (یوروپل) متوجه می‌شویم نام پ.ک.ک و شاخه‌های آن همیشه بخش ثابت قسمت «قاچاق، توزیع مواد مخدر» در گزارش‌های این دو سازمان می‌باشد. این گزارش‌های سالانه تاکید می‌کنند پ.ک.ک سالانه بیش از یک میلیارد دلار از مواد مخدر پول کسب و آن را صرف خشونت در خاورمیانه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب