درگذشت مادر مظلوم عبدی و تایید گزارش قبلی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد خویشاوندسالاری در کوبانی

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، چندی پیش در یک گزارش مشروح و اختصاصی، بر طبق اسناد، از وجود فساد گسترده در کوبانی خبر داد و نوشت که خانواده مظلوم عبدی، فرمانده شبه‌نظامیان کُرد سوریه، تقریبا تمام اقوام خود را به مسئولیت‌های کلیدی در کوبانی گمارده است. بعد از انتشار آن گزارش، رسانه‌های وابسته به کردهای سوریه و پ.ک.ک/ ی.پ.گ، مدعی ساختگی بودن آن اسناد و کذب بودن ادعاهای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران شدند. اما انتشار خبر درگذشت «خزنه حاجی حسین» مادر مظلوم عبدی در سن 86 سالگی و پیام‌های تسلیت صادر شده برای وی توسط اقوام مظلوم عبدی، گزارش قبلی دیدبان را تایید کرد. مطالب پیرامون درگذشت وی تایید می‌‌کند که مظلوم عبدی واقعا پسر خزنه حاجی حسین و خلیل عبدی است و 5 برادر و 3 خواهر دارد که آنها را در پُست‌های مختلف در کوبانی به کار گرفته است.خبر فوت خزنه حاجی حسین توسط دارا عبدی برادر مظلوم عبدی اعلام و پس از آن توسط NPA-news  وابسته به نیروی سوریه دموکراتیک و شبکه تلویزیونی کردی رووداو منتشر شد. نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی پیام تسلیت صادر کردند. مادر فرمانده نیروی سوریه دموکراتیک را در قبرستانی در روستایشان هلینج در کوبانی به خاک سپردند.

بیشتر بخوانید:

اختصاصی؛ فساد و خویشاوند سالاری در کوبانی: میراث خاندان مظلوم کوبانی (فرمانده ی.پ.گ)

در واقع، افرادی که پیام تسلیت صادر کرده‌اند خواهر و برادر و پسر عموی مظلوم عبدی بودند و هستند. می‌‌توان ابراز ناراحتی و تسلیت آنان در سایتهای خبری و صفحات فیسبووک آنان را مشاهده کرد.

گزارش قبلی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، بسیار مورد توجه رسانه‌های ترکیه و سایر رسانه‌های کُردی منطقه قرار گرفت. نویسنده آن گزارش، به صراحت گفته بود که «آنچه می‌‌خواهم بگویم این است که از این واقعیت کاملا مطمئن هستم که خواهران و برادران عبدی با کیسه‌های پر از دلار به منطقه تحت کنترل اداره خودگردان نمی‌‌آیند. از نظر من هدف این سیاست خانوادگی، پول نیست، بلکه کنترل سیاست‌های محلی و ایجاد یک «طبقه حاکم» است. اگرچه شاید برخی افراد استدلال کنند که این فساد نیست، اما از نظر من این بدتر از سرقت مقداری دلار است. در طی دهه‌ها سیاست خانوادگی و قبیله‌ای منبع درد و رنج جوامع محلی در این منطقه بوده است. ادامه این سیاست ثابت می‌‌کند که این گروه خاص، اگرچه ایدئولوژی بسیار متفاوتی را به دنیای خارج نشان می‌‌دهد، اما در واقع سیاست قبیله‌ای را ادامه می‌‌دهد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب