جنایت جنگی علیه غیرنظامیان کُرد سوریه توسط ارتش سوریه آزاد و نیروهای مورد حمایت ترکیه

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر در گزارش 27 نوامبر 2019 خود[1] به اقدامات ضد انسانی و نقض حقوق بشر توسط ارتش سوریه آزاد و گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه در مناطق کردنشین سوریه اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، اعدام‌های گسترده و ناپدید کردن اجباری نیروهای امدادی در این مناطق، نگرانی سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است. این در حالی است که این نیروهای امدادی در حال انجام وظیفه در مناطق درگیری بوده‌‎اند. گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه همچنین اجازه بازگشت خانواده‌های کرد آواره شده به دلیل عملیات نظامی آنکارا را صادر نکرده‌اند و اموال آنها را غارت و یا به به طور کاملا غیرقانونی تصرف نموده‌اند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده که ترکیه باید در مورد موارد نقض حقوق بشر و جنایت جنگی توسط نیروهای تحت امر خود تحقیق کند و کنترل موثری روی آنها اعمال نماید. همچنین انکارا باید نیروهای ارتش سوریه آزاد را برای پایان دادن به این سوءاستفاده‌ها تحت فشار قرار دهد و اطمینان حاصل كند كه این افراد پاسخگو باشند. فرماندهان محلی این گروه همچنین باید در مورد سوءاستفاده‌ها تحقیق و بررسی کنند.

سارا لی ویتسون، مدیر خاورمیانه در دیدبان حقوق بشر گفت: «اعدام افراد، غارت اموال، جلوگیری از بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان، اثبات می‌کند که منطقه امن مورد ادعای ترکیه، بی خطر نیست. بر خلاف روایت ترکیه مبنی بر اینکه عملیات آنها منطقه‌ای امن ایجاد خواهد کرد، گروه‌هایی که از آنها برای اداره قلمرو استفاده می‌کند، خود مرتکب سوءاستفاده از غیرنظامیان و تبعیض در زمینه‌های قومی هستند». در 9 اکتبر سال 2019، نیروهای مسلح ترکیه و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت آن به شمال شرقی سوریه حمله کردند که از سال 2012 تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (شاخه سوریه‌ای پ.ک.ک) بود. از زمان آغاز این حمله، ترکیه و نیروهای وابسته به آن، مردم غیرنظامی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند، حداقل هفت نفر را بدون تشریفات قانونی اعدام و خانه‌ها و مغازه‌های غیرنظامی خصوصی را به طور غیرقانونی اشغال و اموال مالکان را غارت کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با 10 نفر از جمله 2 پزشک و 3 نفر از بستگان قربانیان مصاحبه کرده است تا این سوء استفاده‌ها را مستند کند. دیده‌بان حقوق بشر همچنین فیلم‌ها و تصاویر ارائه شده توسط فعالان میدانی را که تأیید کننده این سوءاستفاده‌ها است، بررسی و تایید نموده است.

هم حقوق بین‌الملل بشردوستانه و هم حقوق بشر، قتل‌های غیرقانونی و هرگونه محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کنند که شامل هدف قرار دادن غیرنظامیان نیز می‌شود.


[1] . https://www.hrw.org/news/2019/11/27/syria-civilians-abused-safe-zones

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب