یادداشت وارده: نژادپرستی و تأثیرات آن بر کردها

  • ۴ سال قبل

 احمد حسو- خبرنگار ساکن در مناطق کردنشین سوریه

ترجمه از کردی: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

در طول تاریخ همیشه شاهد کشتارهای جمعی و نسل‌زدایی از ایک قوم خاص بوده‌ایم. پا‌کسازی قومی، عمری به درازای تاریخ بشر دارد. در جهان کنونی نیز دولت اسرائیل با قتل‌عام فلسطینیان و رویکردهای فاشیستی خود، نمونه بارز یک دولت نژادپرست است. هر گروهی که به اسرائیل نزدیک شود، قطعا نژادپرست است.

در تاریخ ملت‌های آسیا و اروپا و آمریکا نمونه‌های بسیاری را شاهد بودیم که قومی برای برتری بر قوم دیگر و ایجاد رعب و وحشت در میان انسان‌ها، اقوام دیگر را قربانی اهداف خود کرده است. قتل عام سرخپوست‌ها که ساکنان اصلی سرزمین مادری خود بودند، به دست استعمارگران سفیدپوست اروپایی و یا نسل‌کشی سیاهان در امریکا و تبعیض نژادی و جنگ‌های جهانی اول ودوم نمونه‌های دیگری از نژادپرستی و فاشیسم هستند.

در ترکیه نیز ما شاهد قتل‌عام‌های بسیاری بوده ایم. قتل‌عام ارمنی‌ها توسط کردها و به دستور ترکیه، قتل‌عام ارمنی‌ها به دست دولت جمهوری ترکیه و همچنین نقض حقوق کردها به صورت سیستماتیک (همان جمله معروف آتاتُرک که گفته بود ما کُرد نداریم، بلکه تُرک کوهی داریم!) از دیگر موارد نژادپرستی و قتل‌عام یک قوم در ترکیه است. البته کردها در عراق در زمان صدام حسین نیز قربانی شده‌اند. حلبچه و انفال مهمترین نمونه‌های این اقدام وحشیانه هستند.

من اعتقاد دارم همه این ذهنیت نژادپرست و فاشسیت، ثمره و معلول یک ذهنیت یهودی است! حداقل این امر در مورد نسل‌کشی‌ها و پاکسازی قومی در دوران معاصر صدق می‌کند. ذهنیت یهودیان با ملی‌گرایی و فاشیسم در هم آمیخته که سالهاست مردم دنيا از آن رنج می‌برند. کردها هم قربانی اینگونه اقدامات هستند. آنها در سوریه به واسطه گروه‌های مسلحی مانند ی.پ.گ، زمانی بر اعراب سخت گرفتند و اکنون نیز خود قربانی اشغالگری ترکیه و نیروهای تکفیری وابسته به اردوغان هستند. کردها باید بدانند که این اقدامات، کاملا به ضرر مردم کُرد است. این نزاع‌های قبیله‌ای- قومیتی ثبات مناطق کردنشین را به خطر انداخته است. اگر مانع از اقدامات ی.پ.گ می‌شدند، امروز نیروهای اردوغان این چنین با کردها رفتار نمی‌کردند. یک قوم باید مانع از انجام نسل‌کشی شود تا در چرخش قدرت، خود قربانی نسل‌کشی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا