هشدار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به مسئولان اقلیم کردستان در مورد احتمال بروز فجایع حقوق بشری

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به مسئولین حکومت اقلیم کردستان عراق، در مورد افزایش خشونت‌ها و تنش‌های منجر به فجایع حقوق بشری هشدار داد. گزارش‌های دریافتی از منابع محلی حاکی از آن است که احتمال کشیده شدن جنگ بین پ.ک.ک از یک سو و ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به حزب دموکرات کردستان (پارتی)، جان مردم را بیشتر از شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، معتقد است که اخبار متعددی که از بالاگرفتن تنش بین حکومت اقلیم کردستان و شبه‌نظامیان پ.ک.ک در خبرگزاری‌ها منتشر شده است و گزارش‌های دریافتی از اقلیم کردستان، بیانگر آن است که ترکیه به‌صورت جدی بر محدودسازی پ.ک.ک در این منطقه با حزب دمکرات کردستان عراق، به توافق رسیده است. از سویی دیگر خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در شهر سلیمانیه به ما اطلاع داده است که نیروهای شبه‌نظامی پ.ک.ک با دستور قرارگاه مرکزی خود را آماده درگیری نظامی کرده‌اند. بنا به اطلاعات دریافتی، فرماندهان HPG شاخه نظامی پ.ک.ک و YRK شاخه نظامی پژاک نیروهای خود را به مناطق مسکونی روستاهای همجوار فرستاده‌اند.

تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق، نتیجه اقدامات حزب دموکرات کردستان در شهرک راهبردی «زینی ورتی» است. این منطقه مسکونی، در واقع دروازه ورود به قندیل در شمال عراق است که مقر نیروهای پ.ک.ک و پژاک می‌باشد و منجر به تشدید فشار ترکیه بر این گروه و حتی نیروهای وابسته به پ.ک.ک در سوریه خواهد شد. حملات ترکیه به این شهرک و حضور نیروهای پارتی در این منطقه، با خشم پ.ک.ک مواجه شده است. پیشتر نیروهای پ.ک.ک و رسانه‌های وابسته به این گروه، به پارتی در مورد همکاری با ترکیه هشدار داده بودند. پ.ک.ک مدعی است پارتی با ترکیه برای اخراج نیروهای پ.ک.ک، همکاری نزدیکی دارد و کشته شدن فرماندهان ارشد پ.ک.ک در اقلیم کردستان (و کوهستان قندیل) نتیجه این همکاری است.

 با توجه به اینکه پ.ک.ک قصد دارد درگیری را به مناطق مسکونی بکشاند، باید نتیجه گرفت که خطری بزرگ مردم غیرنظامی و اهالی روستاها را تهدید می‌کند. پ.ک.ک قبلاً نیز با حضور در روستاهای اقلیم، باعث حملات مداوم ارتش ترکیه به اقلیم شده بود. ترکیه به بهانه حضور پ.ک.ک، عملاً تمامیت ارضی و سرزمینی عراق را نقض کرده و بدون اجازه بغداد، در اقلیم کردستان عراق، پایگاه نظامی تاسیس کرده است. حملات ترکیه و حضور شبه‌نظامیان پ.ک.ک، باعث نابودی روستاها و اموال مردم شده است. در واقع، پ.ک.ک در طی مدت حضور خود در اقلیم کردستان، از روستائیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. در صورت بروز تنش نظامی که از دید کارشناسان، متاسفانه محتمل است، ترکیه با همکاری پارتی، به مقرهای پ.ک.ک و نیروهای آن در شهرها و روستاها حمله خواهند کرد و همین امر جان مردم غیرنظامی و کودکان و زنان را تهدید می‌کند. سابقه پ.ک.ک نیز در اینگونه وقایع، روشن نیست. این گروه سال گذشته، رستورانی در اربیل را که میزبان یک مامور امنیتی ترکیه بود، هدف حمله تروریستی قرار داد و قطعاً جنگ را به شهرهای تحت کنترل پارتی خواهد کشاند و در این صورت، مردم عادی و غیرنظامی کُرد، اولین و مهمترین قربانیان این خواهند بود.

به همین دلیل هم دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بدون توجه به اهداف و مواضع طرفین، از مسئولین اقلیم کردستان عراق می‌خواهد تنش به‌وجود آمده میان گروه‌های مختلف اقلیم و حتی شبه‌نظامیان پ.ک.ک را از طریق گفتگو پیگیری کنند و با ممانعت از بروز جنگ، جان غیرنظامیان و کودک‌سربازان عضو پ.ک.ک و پژاک را حفظ کنند. گفتنی است این درخواست به‌صورت رسمی برای مسئولین اقلیم کردستان عراق و رسانه‌های وابسته به احزاب کُردی ارسال شده است. چون تعدادی از شبه‌نظامیان پ.ک.ک و پژاک را کودکان و جوانان کُرد ایرانی تشکیل می‌دهند، هرگونه تنش می‌تواند منجر به مرگ این افراد شود. همچنین در این درخواست، خواسته شده در مذاکرات با پ.ک.ک و پژاک، موضوع الزام به بازگرداندن کودکان خردسالی که پژاک عمدتا آنها را به شیوه‌های مختلف به کار گرفته است، نیز توسط مسئولان اقلیم و احزاب کُردی مطرح شود. این کودکان، به سن قانونی نرسیده‌اند و توسط پژاک یا ربوده شده و یا فریب خورده‌اند. آنها قطعا در مقابل حملات هوایی ترکیه، آسیب‌پذیر هستند.

 وکلای دیدبان حقوق بشر کردستان، ضمن تاکید بر پرهیز از افزایش تنش، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب