نهادهای وابسته به ه.د.پ. برای عضوگیری پ.ک.ک از میان زنان برنامه‌ریزی می‌‌کنند

  • ۳ سال قبل

گزارش‌ها حاکیست نهادهای وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ.) که طرفدار پ.ک.ک. می‌‌باشد، برای پیوستن زنان به سازمان تروریستی پ.ک.ک. زمینه را فراهم می‌‌کنند. این در حالی است که که پ.ک.ک. مدعی است زنان را «آزاد» می‌‌کند، اما در واقع آزادی‌ها و امنیت آنها را نادیده می‌‌گیرد و حتی آنها را به خطر می‌‌اندازد. گزارشی با عنوان «تروریسم و زنان پ.ک.ک» که در روز جهانی زن توسط حبیبه اوچال معاون حزب عدالت و توسعه منتشر شد، توضیح می‌‌دهد چگونه این سازمان تروریستی زندگی زنان عضو خود را به بدبختی می‌‌کشاند.

اوچال با تاکید بر اینکه پ.ک.ک همیشه خود را لیبرال معرفی کرده و مدعی مبارزه برای آزادی و دفاع از حقوق زنان است، نوشت: «پ.ک.ک باعث شده مردم در میان قتل عام‌ها رنج بکشند. پ.ک.ک هم زنان عضو این سازمان و هم مادران دختران ربوده شده را بدبخت کرده است.» وی در ادامه افزود «بسیاری از زنانی که به عنوان جنگجو به عضویت پ.ک.ک در می‌‌آیند، در اولین فرصت از سازمان فرار می‌‌کنند و تجربه عضویت را به عنوان یک کابوس توصیف می‌‌کنند».

گزارش مذکور افزود: «در حالی كه پ.ك.ك در مورد رهایی و نجات بحث می‌‌كند، افرادی كه سازمان را ترك می‌‌كنند هژمونی تحمیل شده توسط رهبری و سیستم استبدادی در داخل سازمان را افشا می‌‌كنند»، این گزارش تاکید می‌‌کند بسیاری از اعضای جداشده می‌‌گویند مورد آزار، تحقیر و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

خانم اوچال به روزنامه دیلی‌صباح گفت: «این سازمان تروریستی ارزش‌های خانواده را که بنیان یک جامعه است، به عنوان بقایای نظام فئودالی می‌‌بیند و آنها را رد می‌‌کند.» وی توضیح داد با چند نفر از اعضای سابق پ.ک.ک و با خانواده‌هایی که بیش از یک سال است در مقابل دفتر ه.د.پ. در دیاربکر به ربودن کودکان خود توسط این سازمان تروریستی معترض هستند، صحبت کرده است و خاطرنشان ساخت: «ه.د.پ. نقش جذب اعضا برای پ.ک.ک. را ایفا می‌‌کند. بسیاری از تروریست‌های زن سابق می‌‌گویند پس از ورود به مرکز جوانان ه.د.پ. با وعده و توسط مردان جوان فریب خوردند». این عضو حزب عدالت و توسعه گفت: «گفتمان مربوط به زنان همانند گفتمان پ.ک.ک. در قلب بیانیه ه.د.پ. قرار دارد»، اما اظهارات اعضای سابق و جداشده نشان می‌‌دهد وضعیت زنان نه تنها ارتقا نیافته است بلکه آنها از بسیاری جهات مورد آزار قرار گرفته‌اند».

اوچال در مورد سواستفاده از زنان در پ ک ک، تجربه یک زن تروریست سابق را به اشتراک گذاشت. وی به اوچال گفته که زنان در داخل سازمان سنگین‌ترین وظایف را در کوهها به عهده دارند، به ویژه هنگامی که در دوران قائدگی خود هستند، و پ.ک.ک. آنان را مجبور به کار در شرایط غیر قابل تحمل می‌‌کند. «رهبری پ.ک.ک تلاش می‌‌کند تا آنها را از هویت زنانه دور کند و از بین ببرد. آنان با ادعای استقبال از حقوق زنان از یک طرف، سواستفاده از بدن اعضای زن از طرف دیگر حتی از بدن افراد زیر سن قانونی سو استفاده می‌‌کنند». وی افزود: «هدف آنها كودكانی هستند كه در شرایط سخت جامعه زندگی می‌‌كنند و توان خانوادگی آنها ضعیف است و شامل خانواده‌هایی می‌‌شود که مادر یا پدر در آن فوت کرده، والدین طلاق گرفته‌اند و یا در مناطق دور دست کار می‌‌کنند، به این معنی است که اعضا در گروه‌های محروم جامعه قرار دارند».

اوچال با بیان اینکه کودکان نمی‌‌توانند درک کنند حقیقت سازمان چیست افزود، «هیچ یک از این کودکان با اراده خودشان نرفتند». وی خاطرنشان کرد که این سازمان افراد خردسال 11 ساله را نیز جذب می‌‌کند. پ.ک.ک زنان جوان 18 تا 20 ساله را بیشتر هدف قرار نمی‌‌دهد بلکه افراد کوچکتر را هدف قرار می‌‌دهد چون می‌‌تواند آنان را راحت‌تر برای جنگ و خشونت آموزش دهد.

اوچال با بیان اینکه کسانی که قصد خود را برای خروج از سازمان ابراز می‌‌کنند با هجوم تبلیغاتی روبرو هستند، گفت: یکی از اعضای سابق وقتی مادرش، یکی از خانواده‌های متحصن در دیاربکر را به طور تصادفی در تلویزیون دید، تصمیم به ترک پ.ک.ک گرفت.

تاثیر تحصن دیاربکر

این عضو حزب عدالت و توسعه گفت: «تحصن خانواده‌ها در دیاربکر بسیار موثر است.» وی توضیح داد: «با این حال، وسایل ارتباطی و تلویزیون برای اعضا ممنوع است و فقط تروریست‌های ارشد سازمان می‌‌توانند از آن استفاده کنند». این اعتراض از آنجا آغاز شد که هاجر آکار یک شب در مقابل دفتر ه.د.پ.در دیاربکر حاضر شد و خواستار برگشتن پسرش شد. محمد آكار پسرش در 24 اوت 2019 به خانه بازگشت و به خانواده‌های دیگر امیدواری داد. یک هفته بعد، در 3 سپتامبر 2019، خانواده‌ها با الهام از خانم آکار اعتراض جمعی کردند. از آن زمان تاکنون، به تدریج تعداد خانواده‌هایی که خواستار بازگشت فرزندان خود هستند، و می‌‌گویند توسط گروه تروریستی فریب خورده یا ربوده شده‌اند، در حال افزایش است.

تعداد قابل توجهی از تروریست‌ها از پ.ک.ک فرار کرده و تسلیم شده‌اند اما بسیاری از ترس مجازات شدید در صورت گرفتار شدن، جرات فرار از گروه را ندارند. اوچال گفت: «اعتراض مادران ضربه‌ای سنگین‌تر از ضربه نیروهای امنیتی به پ.ک.ک. وارد آورد. این امر باعث کاهش روحیه در سازمان شد. باید این سهم غیرنظامیان در مقابله با پ.ک.ک. را تقویت کنیم. هدف از این گزارش جلوگیری از پیوستن دیگران به گروه تروریستی پ.ک.ک و بازگرداندن افراد فریب خورده است». اوچال با بیان اینکه با بسیاری از اعضای سابق و جداشده صحبت کرده است، گفت: «اگرچه عضویت افراد از ترکیه در چند سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته، اما شاخه ی.پ.گ. به عنوان شاخه پ.ک.ک. همچنان به جذب افراد خردسال از مناطق ویران شده توسط جنگ داخلی از جمله سوریه ادامه می‌‌دهد».  وی می‌‌گوید یکی از افراد ربوده شده توسط پ.ک.ک. فقط 13 سال داشت.

«غرب بهتر از همه می‌‌داند پ.ک.ک حقوق بشر را نقض می‌‌کند»

خانم اوچال گفت: «غرب درون پ.ک.ک را بهتر از ما می‌‌شناسد. اما هنوز از این سازمان به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌‌کند. مسئله زنان باید بالاتر از سیاست باشد» و تاكید كرد كه كشورهای غربی چشم خود را بر سواستفاده روزانه از زنان در داخل سازمان بسته‌اند». سال گذشته، گزارش یک بازرس ارشد ایالات‌متحده نشان داد که ی.پ.گ. علی رغم وجود تعهد برای متوقف کردن جذب کودک سربازان همچنان به عضویت آنان از اردوگاه‌های آوارگان در شمال شرقی سوریه ادامه می‌‌دهد. گزارش مذکور که به نقل از گزارش سالانه «قاچاق انسان» توسط وزارت امور خارجه آمریکا می‌‌باشد، می‌‌گوید هرچند در ژوئیه سال 2019 قسد به عنوان نسخه جدیدی از گروه تروریستی ی.پ.گ.، یک برنامه عملیاتی مصوبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تصویب کرد تا به استفاده و جذب کودکان برای آموزش نظامی پایان دهد، اما این گروه هنوز به این اقدامات ادامه می‌‌دهد.

اوچال افزود: «با این که آمریکا و کشورهای اروپایی پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند، اما این امر تاثیری در اجرای اقدامات آنها نداشته است». آمریکا در جنگ ضد داعش در درجه اول با ی.پ.گ. در شمال شرقی سوریه همکاری کرد در حالی که ترکیه به شدت با حضور این گروه تروریستی در شمال سوریه، که مهمترین نقطه چالش در ترکیه و آمریکا است، مخالفت کرد. آنکارا مدتهاست به خاطر حمایت آمریکا از ی.پ.گ. از آن کشور انتقاد می‌‌کند و می‌‌گوید این گروه امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌‌کند، مردم محلی را به وحشت می‌‌اندازد، خانه‌های آنها را تخریب و مردم را مجبور به فرار می‌‌کند.

استفاده ی.پ.گ. از کودکان سرباز بارها توسط سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر مستند شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. قوانین بین‌المللی گروه‌های مسلح غیر دولتی را از جذب افراد زیر 18 سال منع می‌‌کند و عضویت کودکان زیر 15 سال در این سازمان‌ها را جنایت جنگی می‌‌داند. پ.ک.ک. در طی چهار دهه گذشته چند ده هزار نفر عمدتا کُرد را کشته و در لیست تروریستی اروپا، ناتو، آمریکا قرار دارد.[1]

[1].https://www.dailysabah.com/politics/war-on-terror/hdp-organizations-lay-foundation-to-recruit-women-for-pkk-report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب