جایگاه زنان و دختران در پ.ک.ک/پ.ی.د. (قسمت اول)

  • ۴ سال قبل

چندین گزارش سازمان‌های ملی و ‌بین‌المللی در مورد موارد فراوان سواستفاده از زنان و کودکان منتشر شده و ثابت ‌می‌کند پ.ک.ک و شاخه‌های آن به زور دختران کم سن و سال را به عضویت در ‌می‌آورند؛ در حالی که خانواده‌های آنها راضی نیستند و همچنین از این دختران سواستفاده ‌می‌کنند. اما علی‌رغم این شواهد، رسانه‌های غربی در مورد این مسئله ساکت هستند.

در عین حال، ربودن و استثمار از زنان توسط پ.ک.ک ادامه دارد و آخرین مورد نیز نشان ‌می‌دهد یک دختر جوان به نام لیلا گونش توسط اعضای پ.ک.ک هدف گلوله قرار گرفت اما از مرگ نجات یافت و دلیل آن نیز تلاش برای فرار از این سازمان تروریستی بود. همچنین، قضیه گونش همانند خیلی از موارد دیگر در رسانه‌های غربی مطرح نشد. در حالی که این رسانه‌ها به پ.ک.ک و شاخه‌های آن مانند پ.ی.د. یا ی.پ.گ. شاخ و برگ ‌می‌دهند و عاملان نقض حقوق بشر را مبارزان آزادی ‌می‌نامند.

خانم گونش که با شستشوی مغزی و سه سال قبل به عضویت پ.ک.ک در آورده شده بود از این سازمان نجات یافت و به خانواده خود رسید. او وقتی 15 ساله بود همراه دوستانش در بیرون از خانه گردش ‌می‌کرد که اعضای پ.ک.ک سر رسیدند. مادرش تلاش کرد تا با وی و اعضای پ.ک.ک تماس بگیرد و او را آزاد کند؛ اما ناکام ماند. اما سه ماه پیش گونش تصمیم گرفت خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کند. وقتی گونش به سمت نیروهای ارتش فرار کرد اعضای دیگر در غار به سوی او نارنجک پرتاب و سپس تیراندازی کردند . ارتش بقیه جنگجویان را کُشت و تصور ‌می‌شد گونش مرده و به سردخانه بیمارستان منتقل شد؛ اما معلوم شد هنوز زنده است. او اکنون با مشکلات روانی مواجه است و تحت درمان قرار دارد تا بتواند حافظه خود را از سه سال درد و رنج پاک نماید.

خانم گونش فقط نمونه‌ای از ده‌ها زن جوان دیگر است که در پ.ک.ک مورد استثمار قرار ‌می‌گیرند. گزارش‌های زیادی تایید ‌می‌کنند زنانی که تسلیم ‌می‌شوند ‌می‌گویند مورد زور و تجاوز قرار گرفته‌اند. یک ویدئوی نیروهای مسلح ترکیه در ماه مه سال 2017 نشان ‌می‌دهد یک دختر جوان دیگر در پ.ک.ک به نام زهرا ک. تسلیم شده و همان فرد در یک ویدئوی دیگر ‌می‌گوید توسط این سازمان فریب داده شده است و افزود: «بزرگترین اشتباه من این بود که فریب پ.ک.ک را خوردم. چون این گروه همه کشور را به آتش ‌می‌کشد، همه مردم کرد را. من از جوانان ‌می‌خواهم فریب نخورند و اکنون ‌می‌فهمم باید زودتر تسلیم ‌می‌شدم». علاوه بر ربودن، چندین مورد نیز گزارش شده که طی آن شوهران زنان ربوده شده مورد تهدید قرار گرفته‌اند، در حالی که زنان آنها مورد سواستفاده از جمله تجاوز قرار گرفته بودند.

کتاب «فرار به سوی آزادی» در سال 2000 توسط یک زن فراری از پ.ک.ک نوشته شد و تجربه او و دیگر زنان در این سازمان را نشان ‌می‌دهد. او با نام مستعار «دلارام» در کتابش ‌می‌گوید وقتی 13 ساله بود به دلخواه خود عضو پ.ک.ک شد، اما سرانجام متوجه شد آنها مورد ظلم و استثمار قرار ‌می‌گیرند و نمی‌توانند سازمان را ترک کنند. حتی اگر بخواهند فرار کنند به احتمال زیاد اعدام خواهند شد. یک نمونه در این کتاب داستان پنج عضو دختر در پ.ک.ک است که گفته ‌می‌شد به خاطر مواد سمی ناشی از یک ژنراتور برق مرده‌اند، اما بعدا معلوم شد اعدام شده‌اند.

منبع:

http://www.anews.com.tr/world/2017/08/04/pkkpyd-continues-to-abuse-young-women-while-western-media-turns-a-blind-eye-to-terror-group

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب