فوری/ بیاینه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد نقض حقوق شهروندی اهالی روستایی در ارومیه

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد نقض حقوق اهالی روستای اربیلان در ارومیه، بیانیه صادر کرد. این بیانیه، خطاب به نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس ایران، فرماندهی پلیس و دادستان استان آذربایجان غربی، معاون حقوقی ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط با حقوق شهروندی و حقوق بشر و همچنین ادارات مرتبط با ترکیه و حقوق بشر در ریاست جمهوری ایران و وزارت امور خارجه این کشور صادر شده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در این بیانیه، ضمن معرفی سوابق خود در حوزه رصد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران توسط گروه‌های مسلح، خطاب به نهادها و مقامات فوق‌الذکر تاکید کرده است که دیدبان برای خود شأن حمایتی و صیانتی از حقوق مردم کُرد قائل است و انتظار دارد آنها نیز در مورد حقوق شهروندی کردهای ایران، حساس و پیگیر باشند. دیدبان که توسط وکلای دغدغه‌مند در این حوزه تاسیس شده است، گزارش‌هایی در مورد نقض حقوق بشر در روستای اربیلان در ارومیه دریافت کرده و در این بیانیه نوشته است:

«در ماه‌های اخیر و به‌خصوص تابستان سال 1399، گزارش‌های متعددی به دفتر دیدبان واصل شده است که نشان می‌دهد شهروندان نقاط مرزی در شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی که همجوار با مرزهای کشور ترکیه هستند، مورد اخاذی، تهدید و آزار و اذیت توسط شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و تروریست گروه پ.ک.ک و شاخه ایرانی آن یعنی پژاک قرار گرفته‌اند. این افراد که اتباع ایران هستند، بارها در مورد ربایش کودکان خود توسط پژاک و انتقال آنها به شمال عراق برای جنگ با ترکیه، اعلام شکایت کرده‌اند. موارد متعددی مانند ربایش و قتل و اخاذی شهروندان کُرد ایرانی و به صورت عمومی، نقض امنیت عمومی و حقوق شهروندی آنها بارها در مناطق مرزی کشورمان توسط گروه‌های مسلح و تروریستی کُرد گزارش شده است که متاسفانه، آن چنان که مورد نیاز است، به آن توجه نشده است.

در تازه‌ترین مورد، روستای اربیلان یکی از روستاهای دهستان ترگور در ارومیه، قربانی شده است. این روستا با 40 خانوار و 120 نفر جمعیت، اخیراً قربانی حضور عناصر مسلح پ.ک.ک شده است و آنها با اخاذی، ضرب و شتم اهالی و تهدید آنها، امنیت و آرامش آنها را از بین برده‌ و اموال آنها را غارت کرده‌اند. بررسی‌های دیدبان حقوق بشر کردستان، سابقه موضوع و همچنین گزارش‌های اهالی نشان می‌دهد که این عوامل، متعلق پ.ک.ک هستند. لذا دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از مسئولان استانی و ملی تقاضا دارد با فوریت نسبت به سلب امنیت و نقض حقوق شهروندی این مردم کُرد رسیدگی کنند. مساله پ.ک.ک، در ترکیه به صورت یک بحران بیش از 4 دهه‌ای و با هدف جنگ داخلی و تجزیه‌طلبی، ارتباطی با ایران ندارد که کردهای ایرانی نیز قربانی آنها شوند. مایلیم به اطلاع شما برسانیم که پژاک، شاخه ایرانی پ.ک.ک است و تحت نظر آن عمل می‌کند. همچنین لازم است به گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط برخی عوامل پنهان در دولت ترکیه با پ.ک.ک و پژاک برای سرریز ناامنی و ترور به مرزهای ایران توجه کرد. در هر صورت، جنگ دولت ترکیه با پ.ک.ک، ارتباطی با کردهای ایران ندارد و لازم است دولت ایران با قاطعیت از حقوق کردها به‌عنوان شهروندان ایران دفاع کند و در این زمینه تبعیضی میان شهروندان استان‌های مرکزی با مردم ساکن در مناطق مرزی، وجود نداشته باشد.

لذا ما بعنوان یک نهاد حقوق بشری که قصد دارد صدای مردم کُرد به خصوص در مناطق مرزی باشد، از شما می‌خواهیم با قدرت از حقوق شهروندی مردم کُرد دفاع کنید و مانع از غارت اموال و آسایش و فرزندان آنها در مناطق مرزی توسط تروریست‌هایی شوید که از ترکیه وارد ایران می‌شوند».

شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران- 10 آبان 1399/ 31 اکتبر 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب