بیانیه مهم دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد باند کودک‌ربایی به ریاست کاوه سقزی

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد باند کودک‌ربایی در مناطق کردنشین ایران و انتقال کودکان ربوده شده به گروه‌های مسلح و تروریستی مانند پژاک، و یاوه‌سرایی این گروه در فضای مجازی و تهدید دیدبان و انتشار اخبار کذب در مورد آن، بیانیه مهمی صادر کرده است. مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

«دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در ابتدای سال 1399 گزارشی مفصل و مشروح منتشر و در آن اعلام کرد که فردی به نام کاوه سقزی با فریب، ربایش و انتقال کودکان کُرد ایرانی به مقرهای گروه تروریستی پژاک، زمینه مرگ و کشته شدن آنها را فراهم آورده است. همان زمان نیز بسیاری از خانواده‌های کُرد ایرانی که فرزندانشان توسط این فرد و تیم تحت امر وی ربوده و به مقرهای پژاک منتقل شده بودند، ضمن تماس با دیدبان از وکلای این نهاد حقوق بشری درخواست پیگیری داشتند. دیدبان نیز ضمن اعلام اخبار موثق از کشته شدن آن کودکان در مقرهای پژاک، مشخصات دقیق آنها را منتشر کرد.

دیدبان مجددا اعلام می‌کند پیگرد حقوقی- بین‌المللی اعضای باند آدم‌‎ربایی و در واقع ربایش کودکان کُرد ایرانی به ریاست فردی با نام مستعار کاوه سقزی را از مراجع قضایی ایران و نهادهای قانونی بین‌المللی پیگیری کرده و بدون هیاهو از جنس حزب استالینیستی پژاک و پ.ک.ک موضوع را به مراحل قابل توجهی رسانده است. لذا این میزان عصبانیت پ.ک.ک/ پژاک و کانال‌های بی‌مخاطب این گروه‌ها در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، کاملا طبیعی است. منتسب کردن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، تنها برای فرار از مسئولیت حقوقی است. دیدبان، تنها پیگیر حقوق و سرنوشت این کودکان کُرد است و به هیچ نهادی در داخل و خارج از ایران وابستگی ندارد.

به مردم رنج‌دیده کُرد که تحت ستم این گروه شبه‌نظامی قرار گرفته‌اند، وعده می‌دهیم به زودی این فرد و سایر عوامل دخیل در فریب و ربایش، دخترانی نظیر اسرین محمدی، به دلیل قتل کودکان و جوانان کُرد ایران به پیشگاه قانون سپرده خواهند شد. دیدبان همچنان به مدیران کانال‌هایی که از کاوه سقزی و آدم‌ربایی دفاع می‌کنند، هشدار می‌دهد طبق قوانین بین‌المللی آنها نیز به دلیل حمایت از پدیده کودک‌سرباز، مجرم و تحت پیگرد هستند. این افراد و نهادها که هنوز نمی‌توانند یک مطلب روانِ بدون غلط بنویسند، چگونه مدعی حمایت از مردم کرد هستند؟ اسرین محمدی، متولد سال 1383 است و در سال 1396 و در سن 13 سالگی ربوده شده است. درک این معادله ساده و کودک‌سرباز بودن اسرین برای کاوه سقزی بسیار دشوار است. اما مراجع قضایی ایران و اقلیم کردستان عراق و همچنین پلیس بین‌الملل، متوجه جنایات این فرد و تیم هتاک تحت امر او هستند و در لحظه مناسب، وی را دستگیر خواهند کرد. همچنین باید محاسبات ساده ریاضی را نیز به این گریلاهای (؟!) کم‌هوش و بی‌سواد یادآوری کنیم. اسرین طبق گفته سایت پ.ک.ک (خبرگزاری بدنام فرات) در سال 2019 کشته شده است و بدین ترتیب وی هنگام مرگ (اگر خبر درست باشد) فقط 15 سال داشته و کودک‌سرباز محسوب می‌شود. در هنگام ربایش نیز وی قطعا کودک بوده و کاوه سقزی، مرتکب جنایات بین‌المللی شده است. دیدبان همچنان پیگیر این پرونده و سایر جنایات پژاک به رهبری کاوه سقزی در پنجوین است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب