بیانیه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد جنگ همزمان مردم ایران با تحریم‌ها و کرونا

  • ۴ سال قبل

ویروس کرونا جهان و عموم انسان‌ها را هدف گرفته و با سرعت در حال گسترش است. مناسبات سیاسی، رقابت‌های اقتصادی و نزاع‌های قومی ‌و قبیله‌ای همگی به حاشیه رفته و حیات انسان‌ها در معرض خطر جدی قرار گرفته است. موضوعات مختلفی پیرامون منشاء و اهداف پشت پرده و اساساً مدیریت شده این ویروس مطرح شده که به نظر می‌رسد تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی و در کل گمانه زنی‌هایی است که در اصل مسئله تاثیر چندانی ندارد. اقدامات بهداشتی و مراقبتی با هدف قطع زنجیره انتشار ویروس مهمترین راهبرد سازمان بهداشت جهانی و مورد اتفاق عموم کارشناسان حوزه بهداشت و درمان است. در این شرایط هر چه توان اقتصادی کشوری آسیب‌پذیرتر باشد به‌صورت مستقیم و با سرعت بسیار بالا تاثیر آن در بدنه جامعه نمایان می‌شود.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران یک موسسه حقوقی و حمایتی است که به‌صورت متراکم با بدنه جامعه به‌ویژه بخش کُرد زبان جامعه ایران در ارتباط است و به صورت ملموس وضعیت معیشتی و اقتصادی جامعه کردی را به‌طور اخص و جامعه ایران را به‌طور کلی درک می‌کند. آن چیزی که بیش از هر چیز در حال حاضر موجب بروز آسیب‌پذیری در بدنه جامعه ایران شده، فشارهایی است که در قالب تحریم بر مردم ایران افزوده شده است. موضوع تحریم سال‌ها جزء لاینفک روابط سیاسی ایران با ایالات متحده و اروپا بوده است و همواره تحریم‌کنندگان اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها با هدف کمک به مردم ایران وضع شده است. باید خطاب به هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی چند نکته را یادآور شویم: 

اول. این تحریم‌ها همواره به‌صورت مستقیم بر مردم ایران اعمال شده و این رفتار با ادعای حمایت از مردم ایران در تعارض آشکار است.

دوم. مسئله مهم توجه به این نکته است که شیوه معارضه این کشورها با ایران در قالب تحریم‌های اقتصادی، دارویی و درمانی ناشی از عدم شناخت جامعه ایران، نظام سیاسی و حتی ساختارهای اقتصادی آن است. این عدم شناخت که تحت تاثیر اطلاعات غلط و یا حتی مدیریت شده جریانات اپوزیسیون نظام سیاسی ایران است، بیش از آن که آبی برای آمریکا و اروپا داشته باشد برای اپوزسیون نان داشته است. به نحوی که مخالفان نظام ایران بیش از چهل سال است به شیوه‌های مختلف از نظام قدرت جهانی ارتزاق می‌کنند، بدون هیچ دستاوردی برای کارفرمایان خود!

جنگ ایران با کرونا و تحریم‌ها به طور همزمان

سوم. در شرایط حاضر، مردم ایران با همیاری و همدلی در مسیر کنترل و مقابله با این ویروس ناخوانده رفتاری شگفت‌انگیز از خود بروز داده‌اند که باید فقط در میان آنها باشید تا آن را درک کنید. این همکاری در مناطق کردنشین ایران نیز قابل مشاهده است. هسته‌های مردمی پاک‌سازی معابر، همکاری مردم با نهادهای مختلف دولتی و بهداشتی و… کاملاً واضح است. اما ذهن ایرانیان فراموش نخواهد کرد که در چنین شرایطی که دیگر بحث سیاست و نزاع‌های سیاسی مطرح نیست و مسئله جان انسان‌ها در میان است، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم و حتی تشدید آن چه ظلمی ‌در حق مردم ایران روا داشتند.

چهارم. سابقه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نشان می‌دهد این نهاد هیچ دغدغه سیاسی نداشته و نخواهد داشت و آن چیزی که موجب قرار گرفتن اعضای این موسسه در کنار هم شده است، حرکت در مسیر حمایت و احقاق حقوق شهروندی و توجه به حقوق بشر در جامعه ایران به‌ویژه جامعه کردی است. این امر نیز فارغ از نظرات نهادهای قدرت صورت گرفته و می‌گیرد. لذا به هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها می‌گوئیم اکنون یک بزنگاه تاریخی است؛ از این فرصت استفاده کنید و ذهنیت تاریخی ایرانیان را که تحت تاثیر سال‌ها نگاه استعمارگرانه شما شکل گرفته است تحت‌الشعاع قرار دهید و تحریم‌هایی را که علیه مردم ایران وضع کرده‌اید ملغی کنید.

تاریخ این لحظه را ثبت خواهد کرد.

شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب