گرانی و وضعیت بد اقتصادی؛ گریبانگیر کردهای سوریه

  • ۳ سال قبل

در مناطق کردنشین سوریه نرخ تورم غوغا می‌کند. گزارش‌ها حاکیست قیمت اجناس و مایحتاج روزانه مردم روند افزایشی به خود گرفته و کالاهایی مانند گوجه‌فرنگی در چند روز اخیر به شدت کمیاب و گران شده‌اند و به قیمت هر کیلو 3 هزار لیره سوری رسیده است. مردم از نرخ تورم شدیدا گله‌مند هستند و نبود نظارت را عامل تعیین نرخ دلبخواه توسط کسبه و بازار می‌دانند.

یک شهروند به نام مریم ابراهیم می‌گوید: باور کنید بازار غیرقابل تحمل است. تصور کنید یک کیلو گوجه 3 هزار لیره است. این جرم و غیرقابل تحمل است. نان هزار لیره است. برنج سه هزار لیره است. این یعنی به زودی قحطی می‌شود. کسی توان خرید ندارد. یک شهروند دیگر به نام هیثم غازی حسن نیز می‌گوید: قیمت‌ها از مغازه‌ای به مغازه دیگر فرق می‌کند و در داروخانه‌ها نیز یک دارو را به قیمت واحد نمی‌دهند. تفاوت‌ها بسیار زیاد است. هر کسی باب میل خود قیمت‌ها را تعیین می‌کند. نظارت وجود ندارد. در مغازه‌های داخل کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی نیز وضعیت بدتر است.

گزارش‌ها حاکیست گروه تعیین قیمت وابسته به اداره خودگردان- وابسته به پ.ک.ک- در قیمت‌گذاری اجناس براساس ارز رسمی دولت سوریه عمل نمی‌کند؛ بلکه دلار را مبنا قرار می‌دهد در حالی که مردم با لیر سوری حقوق دریافت می‌کنند. علی‌رغم ادعای مقابله با گرانی، مردم می‌گویند عملاً اقدامی صورت نگرفته و اجناس همچنان روند صعوی قیمت دارند. واحد تعیین قیمت، نرخ اجناس را روزانه و طبق قیمت جهانی دلار تعیین می‌کند و این امر سبب پریشانی مردم شده است.

رانی محمود از مسئولان وابسته به اداره خودگردان نیز تایید می‌کند نرخ اجناس، روزانه و براساس دلار تعیین می‌شود. نرخ دلار در این منطقه را نیز اداره خودگردان تعیین می‌کند. این اقدام با سطح درآمد مردم هیچ همخوانی ای ندارد. گزارش سازمان ملل حاکی است 90 درصد مردم سوریه در فقر به سر می‌برند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب