کمک نظامی یا آتش‌بیاری معرکه علیه کردهای سوریه؟

  • ۴ سال قبل

رسانه‌های مختلف از جمله کردی به نقل از شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کردند تعداد 70 تریلی دیگر کمک‌ها و خودروی نظامی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا برای نیروی سوریه دموکراتیک – شاخه پ ک ک در سوریه – ارسال شد. کسانی که اخبار و تحولات خاورمیانه به ویژه کردستان سوریه را دنبال می‌کنند می‌دانند تاکنون و طبق اظهارات مقامات رسمی آمریکا و مسئولان ائتلاف مذکور چند هزار تریلی تجهیزات و کمک‌های نظامی برای نیروی سوریه دموکراتیک ارسال شده و حتی ترکیه نیز بارها اعتراض کرد که این تجیهزات از طریق ی.پ.گ. برای  پ ک ک ارسال  و علیه ارتش آن مورد استفاده قرار گرفته است. این نیز بهانه‌ای در کنار دیگر بهانه‌های ترکیه برای حمله به کردستان سوریه بود.

اما یک سوال: آیا آمریکا واقعا به دنبال کمک به کردهاست؟ اگر چنین است چرا برخوردی دوگانه دارد؟ آمریکا در حالی این باصطلاح کمک ها را ارسال  می‌کند که ترکیه هم در داخل و هم در سوریه غیرنظامیان کرد را سرکوب و آواره کرده و با سرعت زیاد در حال تغییر بافت جمعیت مناطق کردنشین سوریه است. اگر آمریکا واقعا به دنبال کمک به کردهای سوریه است، چرا در حمله و اشغال عفرین، سرکانیه، گره‌سپی ایجاد منطقه امن در قلب کردستان سوریه سکوت کرد و می کند؟ چرا کردها را به ترکیه فروخت؟ آیا این چیزی جز استفاده ابزاری است؟ باید گفت ارسال این کمک‌ها صرفا برای استفاده ابزاری بیشتر از نیروی سوریه دموکراتیک در راستای منافع آمریکاست و این جز ویرانی و جنگ‌های بیشتر برای مردم هیچ سودی نداشته و نخواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان کرد و مردم در کردستان سوریه معتقد هستند تنها راه الیتام زخم‌هایشان خروج نیروهای آمریکا و نیروی سوریه دموکراتیک از منطقه است در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد ترکیه یکبار دیگر حمله نکند – کما این که چند روز پیش اردوغان صراحتا اعلام کرد بقیه کردستان سوریه را نیز اشغال خواهد کرد – و همچنین تضمینی وجود ندارد آمریکا باز هم فقط تماشاگر نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب