کمک اقلیم کردستان به ی.پ.گ./پ ک ک

  • ۴ سال قبل

اقلیم کردستان تجهیزات مقابله با کرونا برای پ ک ک/ی.پ.گ. فرستاد. فرهاد عبدی شاهین با نام سازمانی مظلوم کوبانی، از فرماندهان ارشد ی.پ.گ.، اعلام کرد حکومت اقلیم کردستان تجهیزات مقابله با بیماری کرونا را برای پ ک ک/ی.پ.گ. در شمال سوریه ارسال کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: “مایلم از ریاست محترم اقلیم کردستان آقای نچیروان بارزانی تشکر کنم که به درخواست ما برای کمک تجهیزاتی کیت تست کرونا فورا پاسخ داد”.

دقیقا یک ماه پیش، دکتر جوان مصطفی، از شورای تندرستی پ.ی.د.، اعلام کرد خودشان تست تشخیص کرونا درست کرده‌اند و این پیام توسط رسانه‌های وابسته به پ ک ک/پ.ی.د. منتشر شد اما این خبر اصلاح شد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای تایید خبر با دفتر آقای بارزانی تماس گرفته اما هنوز پاسخ را دریافت نکرده است.

مظلوم عبدی فرمانده نیروی سوریه دموکراتیک است که تحت کنترل ی.پ.گ. قرار دارد و به عنوان شاخه پ ک ک در سوریه فعالیت می‌کند. پ ک ک در لیست تروریستی آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه قرار دارد و در طی حملات مسلحانه آن در 30 سال گذشته بیش از 40 هزار نفر از جمله زنان  و کودکان و اطفال کشته شده‌اند. اکنون نام مظلوم عبدی به خاطر ایفای نقش مهم در رهبری پ ک ک در لیست قرمز پلیس بین الملل قرار دارد. عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک او را فرزندخوانده خود می‌نامد. مظلوم عبدی در لیست قرمز وزارت کشور ترکیه نیز قرار دارد. این وزارت فهرست افراد “تحت تعقیب” را به پنج دسته تقسیم می‌کند و قرمز خطرناک‌ترین مورد است.

سابقه فعالیت های مظلوم عبدی به سال 1996 بر می‌گردد که در حکاری دست به فعالیت‌های مسلحانه زد. مشهور است وی در حملات متعدد از جمله علیه مراکز توریستی ترکیه که به کشته شدن اتباع خارجی نیز منجر شد در دهه نود برنامه‌ریزی کرده است.  

روابط حکومت اقلیم کردستان و پی.د./ی.پ.گ./پ ک ک خوب نیست چون اقلیم کردستان اداره تحت کنترل ی.پ.گ. را محاصره اقتصادی کرده است. گزارش شده ی.پ.گ. دفاتر گروه‌های وابسته به حکومت اقلیم کردستان را در سوریه آتش زده و تعداد زیادی از اعضا و هواداران انجمن میهنی وابسته به بارزانی را دستگیر و اخراج و زندانی کرده است. علی‌رغم کمک اقلیم کردستان برای مقابله با کرونا، بارزانی می‌گوید پ ک ک/ی.پ.گ. تهدیدی برای کردهای سوریه است. بارزانی از این گروه خواست تا دست از اسلحه بردارد و اعلام کرد پ ک ک می‌خواهد از طریق کردهای سوریه به خود مشروعیت ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب