درخواست «حقوق‌بشری» صلاح‌الدین دمیرتاش از دولت جدید آلمان/ فشار ببشتر بر ترکیه به‌دلیل نقض حقوق‌بشر

  • ۲ سال قبل

دمیرتاش، رئیس مشترک و سابق حزب دموکراتیک خلق­‌ها که بیش از پنج سال است که در زندان حضور دارد، از دولت جدید آلمان خواست تا علاقه بیشتری به نقض حقوق بشر در ترکیه نشان دهد و خاطرنشان کرد که آن­ها نباید ترکیه را محدود به رئیس‌جمهور اردوغان ببینند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) روز (۴ نوامبر) در پنجمین سال حبس خود در زندان از طریق وکلای خود به سؤالات آژانس خبری دویچه‌پرس آلمان (dpa) پاسخ داد.

 

دمیرتاش خطاب به دولت جدیدی که قرار است پس از انتخابات فدرال در اواخر سپتامبر در آلمان تشکیل شود، از آن­ها خواست است که اقبال بیشتری به نقض حقوق بشر در ترکیه نشان دهند.

وی گفت: «امیدوارم دولت جدید آلمان سیاستی را دنبال کند که بیشتر به ارزش­‌های اروپایی و حقوق بشر پایبند باشد.»

دمیرتاش همچنین تاکید کرده است که دولت جدید نباید ترکیه را محدود به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) ببیند.

صلاح‌الدین دمیرتاش با اشاره به اینکه پرونده علیه حزب دموکراتیک خلق‌­ها «بخشی از عملیات ارعاب مخالفان است»، ادعا کرده است که اردوغان «قاضی و دادستانی را برای این پرونده تعیین کرده است» و «قوه قضاییه را تحت کنترل خود نگه می‌دارد». دمیرتاش گفته است: «از این منظر، برگزاری دادگاه عادلانه یا صدور حکم قانونی غیرممکن است».

دمیرتاش در مورد محاکمه خود گفته است که اردوغان «از نشان دادن احساس نفرت و انتقام به او دریغ نمی­‌کند».

انکار رابطه با پ.ک.ک

صلاح‌الدین دمیرتاش در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه حزب دموکراتیک خلق­‌ها یک حزب سیاسی دموکراتیک است که از روش‌های مسالمت‌آمیز دفاع می‌کند، اشاره کرده است که «نه او و نه حزبش هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با حزب کارگران کردستان (پ‌.ک.‌ک) ندارند.

 

 

بیشتر بخوانید:

ادامه تحصن خانواده‌های کودکان ربوده شده توسط پ.ک.ک در دیاربکر

 

گفتنی است رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق­‌ها که طرفدار کردها است در سال ۲۰۱۶ به دلیل اتهامات مرتبط با تروریسم دستگیر شد و تحت محاکمه­‌های متعدد در دادگاه­‌های ترکیه است. از جمله در دادگاه موسوم به کوبانی به همراه ۱۰۷ متهم دیگر محاکمه می­‌شود.

اتهام آنها «از بین بردن وحدت و یکپارچگی کشور» در ارتباط با اعتراضات کوبانی متهم شده­‌اند.

حزب دموکراتیک خلق­‌ها در سال ۲۰۱۴ خواستار اعتراضاتی علیه محاصره شهر کردنشین سوریه (کوبانی) توسط شبه‌نظامیان داعش شد که این تظاهرات به خشونت کشیده شد و چندین نفر کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب