چند مورد مستند تصویری از جنایات پ.ک.ک. علیه غیرنظامیان منطقه دوسکی

  • ۴ سال قبل

گزارشگر افتخاری دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای معرفی جنایات پ.ک.ک. علیه غیرنظامیان گزارش زیر را از منطقه دوسکی در استان دهوک ارسال کرده که ترجمه آن همراه عکس تعدادی از قربانیان تقدیم می‌شود:

“اگر بخواهیم در مورد جنایات پ.ک.ک. علیه مردم غیرنظامی بنویسیم می‌توان چندین کتاب قطور نوشت. این جنایات شامل دستگیری، شکنجه، توهین، کشتن، سوزاندن و مفقود کردن می‌گردد.

پس از  آن که پ.ک.ک. در دهه نود  میلادی توان جنگیدن با ترکیه را از دست داد و نتوانست حتی یک وجب خاک را  در ترکیه به کنترل خود در بیاورد، به عناوین مختلف تلاش کرد در اقلیم کردستان بماند. برای این منظور دست به انواع بدرفتاری با مردم غیرنظامی زد. در  یک مورد به بدرفتاری مردم منطقه دوسکی مستقر در مرز عراق و ترکیه در استان دهوک اشاره می‌کنیم.

پ.ک.ک. در این منطقه نیز همانند ترکیه ترور سران عشایر را در دستورکار خود قرار داد و خود را “نماینده نیروهای صدام” معرفی می‌کرد. مدتی بعد از اصطلاحاتی مانند “مناطق حفاظت شده مدیا” و “مناطق آزادشده” استفاده کرد.

-در یک مورد در 7/10/1997 اعضای مسلح پ.ک.ک. در نزدیکی روستای بانه سور به خودروی حامل سه روستایی شلیک کردند. اسامی آنان اکرم محمد جبو دیلی، اسماعیل محمد جبو، کاروان هاشم محمد 5 ساله بود.

-در موردی دیگر روز 11/10/1997 به خودروی پیکاپ حامل مردم روستای باکوزی شلیک کردند و این افراد را کشتند: فخرالدین یوسف احمد، ایوب محمد سعید مصطفی، عبدالباری حسین کمکی.

در روز 17/10/1997 به خودروی تاکسی رشید شریف بنیامین اهل روستای دیرگژنیک شلیک کردند و هوزان اسماعیل را کشتند و آسیه خالد حاجی و دو پسرش به نام‌های عزیز علی و جمعه علی زخمی شدند.

در روز 13/12/1997 اعضای پ.ک.ک. شش غیرنظامی را در نزدیکی روستای یدلی به گلوله بستند و کشتند: سلام یوسف اوراها متولد 1976، سمیر ایشو مقدو متولد 1971، ناجی میخو متولد  1965، ارکان هرمز متولد 1977، صلیوا جمعه متولد 1965، ماجد شمعون متولد 1973.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب