هشدار/ اخبار تایید نشده از احتمال شیوع کرونا در اقلیم کردستان عراق با مبدا مقرهای پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران و به نقل از منابع محلی در پنجوین اقلیم کردستان عراق، احتمال شیوع بیماری و ویروس کرونا در اقلیم وجود دارد. با توجه به گزارش منابع خبری دیدبان، ظاهرا فردی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در یکی از مقرهای پ.ک.ک در نزدیکی منطقه پنجوین رویت شده است. این منبع خبری در تماس با خبرنگار دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران، مدعی شده که در روزهای اخیر یکی از نفرات «ی.ر.ک» (شاخه نظامی پژاک) با علائم بیماری و تب به یک مرکز درمانی در پنجوین مراجعه کرده و پزشک آن مرکز نیز بیماری وی را ابتلا به ویروس کرونا تشخیص داده و بلافاصله دستور قرنطینه وی را صادر کرده است. ولی نیروهای مسلح پژاک بیمار مشکوک به ابتلا را با زور اسلحه تحویل گرفته و به مقر گروه برده‌اند. به همین دلیل، نگرانی‌ها از شیوع این ویروس در بین اعضای پ.ک.ک و پژاک بالا گرفته است. این منبع خبری افزود: «البته احتمال دارد گروه، فرد بیمار را به قتل رسانده باشد». البته دیدبان، مستقلا قادر به تایید این خبر نیست و آمادگی انتشار نظرات مراجع رسمی اقلیم را دارد.

گفتنی است با توجه به حضور برخی عناصر به اصطلاح چپ و انترناسیونال در ساختار پ.ک.ک و ی.پ.گ که از چین و کشورهای شرق آسیا به قندیل برای آموزش و از آنجا برای جنگ به سوریه منتقل شده‌اند، باید هشدار این منبع و خبرنگار محلی را جدی گرفت. به خصوص که کوهستان قندیل و ساختار پ.ک.ک، فاقد امکانات بهداشتی و سیستم قرنطینه کارآمد است. ضمن اینکه به دلیل اقتدارگرایی و هراس از واکنش و شورش نیروها و همچنین بسته بودن ساختار اطلاع‌رسانی آزاد در این گروه‌ها، پژاک و پ.ک.ک، اجازه بررسی به نهادهای محلی و بین‌المللی نخواهند داد. لذا احتمال دارد این ویروس در سطح گسترده در مناطق کردنشین اقلیم کردستان شیوع پیدا کند.

دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران، ضمن ابراز نگرانی جدی از وضعیت موجود، خواستار مداخله جدی نهادهای بین‌المللی مستقر در اقلیم و مراکز درمانی این منطقه است و هشدار می‌دهد در صورت صحت خبر، منطقه غرب آسیا و مناطق کردنشین به خصوص در سوریه و ترکیه و عراق، شاهد یک فاجعه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب