مسرور بارزانی: ‌پ.ک.ک باید از اقلیم کردستان خارج شود

  • ۳ سال قبل

مسرور بارزانی تاکید کرد که ‌پ.ک.ک. آلترناتیوی برای حکومت اقلیم کردستان نیست و این سازمان باید به اقلیم کردستان احترام بگذارد. مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، در گفتگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر در پاسخ به سوالی در مورد عملیات نظامی نیروهای مسلح ترکیه  علیه ‌پ.ک.ک. در مرزهای اقلیم کردستان گفت: «اساسا‌، این مسئله، مشکل داخلی ترکیه است نه اقلیم کردستان‌، یعنی یک مشکل بین پ.ک.ک. و ترکیه است. مسئله ما و عراق نیست. این مسئله را به اقلیم کردستان تسری داده‌اند. در دوره مبارزه با داعش، اکثریت قریب به اتفاق نیروهای ما در درگیری با داعش شرکت کردند. بنابراین‌، یک خلا نظامی در این مناطق یعنی مناطقی که ‌پ.ک.ک. در آن قرار دارد ایجاد شد. متاسفانه‌، اعضای ‌پ.ک.ک. درصدد افزایش هژمونی نظامی در مناطق مذکور با استفاده از خلا به نفع خود بوده‌اند». وی گفت: «اعضای پ.ک.ک در مناطقی که قبلا نیرو داشتیم مستقر شدند».

چرا پ.ک.ک اینجاست؟

مسرور بارزانی با تأکید بر اینکه مردم اقلیم به دلیل درگیری‌‌های مداوم بین ترکیه و پ.ک.ک نمی‌توانند به خانه‌‌های خود بازگردند‌، افزود: «اکنون تعداد 800 روستای اقلیم به دلیل درگیری‌‌های ترکیه و پ.ک.ک. قابل بازسازی نیستند. بسیاری از مردم به دلیل درگیری‌‌های روزهای گذشته مجبور به مهاجرت شده‌اند. سوال واقعی که باید پرسیده شود این است: چرا پ.ک.ک اینجا است؟ پ.ک.ک نباید در اینجا باشد و نباید خود را به عنوان گزینه آلترناتیو معرفی کند. آنها مانع از رفتن کشاورزان به زمین‌‌هایشان ‌می‌شوند و خود را به عنوان گزینه دیگری برای مدیریت معرفی ‌می‌کنند. منطقه به دلیل درگیری‌‌ها ناآرام شد. ما ‌می‌خواهیم پ.ک.ک. از اقلیم کردستان خارج شود. آنها باید مناطق کردنشین ترکیه عقب‌نشینی کنند. پ.ک.ک باید به دولت اقلیم کردستان احترام بگذارد».

ترکیه با دیگر کردها مشکلی ندارد

مسرور بارزانی با بیان اینکه روابط ترکیه و کردها نباید فقط در چارچوب ترکیه-‌پ.ک.ک. دیده شود‌، گفت: «ترکیه با ‌پ.ک.ک. مشکل دارد‌، اما با کردهای دیگر مشکلی ندارد. ما با ترکیه و همچنین سایر همسایگان خود روابط داریم. ما ‌می‌خواهیم روابط تجاری و اقتصادی ما بیشتر توسعه یابد».

نخست وزیر اقلیم کردستان با دفاع از اینکه تروریسم و ​​تهدید داعش ادامه دارد و نیروهای ائتلاف بین‌المللی باید در عراق باقی بمانند‌، گفت: «تهدید تروریستی هنوز به صورت جدی در عراق وجود دارد. به همین دلیل‌، نیروهای ائتلاف بین‌المللی باید به حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم ادامه دهند».

مسئله مبارزه با داعش

مسرور بارزانی افزود: «داعش هنوز هم تهدیدی برای اقلیم کردستان‌، عراق‌، خاورمیانه و جهان است. حضور ایدئولوژیک داعش هنوز بسیار فعال است و آنها همچنان مردم را به عضویت خود در ‌می‌آورند. اخیرا شاهد اقدامات تروریستی آنها در مناطق مختلف عراق و سوریه بودیم. آنها هنوز هم ‌می‌توانند سالانه 150 میلیون دلار درآمد کسب کنند. داعش اکنون تعداد زیادی عضو دارد. من فکر نمی‌کنم بدون حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی‌، نیروهای منطقه‌ای بتوانند به تنهایی علیه همه این تهدیدها بجنگند».

نخست‌وزیر اقلیم کردستان در پاسخ به سوالی در مورد روابط اربیل و تهران‌ افزود: «ایران همسایه ما است و در عراق منافع دارد. سیاست ما در این مورد کاملا روشن است. ما ‌می‌خواهیم با همه همسایگان خود از جمله ایران روابط خوبی داشته باشیم. ما مرز طولانی با ایران و در زمینه‌‌های تجارت و امنیت منافع مشترکی داریم. بنابراین‌، امیدوارم روابط ما در چارچوب احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی متقابل‌، تقویت شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب