عادی شدن شکنجه کردها در ترکیه

  • ۴ سال قبل

یک جوان کُرد به نام «ب.ی» توسط پلیس ترکیه شکنجه شده است. روز بیست و پنجم ماه جاری میلادی این جوان کُرد توسط پلیس ترکیه به اتهام قاچاق دستگیر شد. او می‌گوید: «همان طور که وضعیت ظاهری و جسمانی‌ام نیز نشان می‌دهند، من توسط پلیس شکنجه شده‌ام». بریوان توران، وکیل این جوان بازداشتی، می‌گوید: «موکلم شکنجه شده است و حتی به من اجازه ندادند با وی دیدار کنم. پلیس در اقدامی غیرقانونی، یک وکیل دیگر این جوان به نام اوزگور دنیز را تهدید کرده است که موضوع شکنجه را پیگیری نکند».  

بریوان توران می‌گوید: «خودم عکس‌های محل شکنجه موکلم را گرفتم. چون بیمارستان دولتی نیز که مسئول ارائه گزارش پزشکی قانونی بود عمدا در گزارش به شکنجه اشاره نکرده است. این در حالی است که استخوان‌های کمرِ موکلم ضربه خورده است اما این آسیب‌ها در گزارش بیمارستان دیده نمی‌شود».

گفتنی است در ترکیه وضعیت حقوق بشر به ویژه نقض حقوق انسانی کردها بسیار اسفناک است و محافل حقوق بشری بارها گزارش کرده‌اند که با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه، نقض حقوق بشر در سطوح مختلف در ترکیه وخیم‌تر شده است. ترکیه از زمان تاسیس در اوایل قرن بیستم تاکنون به صورت سیستماتیک حقوق کردها را نقض کرده و هنوز هم وجود کردها را به رسمیت نمی‌شناسد. حتی گروهی از پان‌ترکیست‌های افراطی، کردها را «ترک‌های کوهی» می‌نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب