طی توافقی جدید، آمریکا جنگجویان سابق ق.س.د. را نگهبان چاه‌های نفت کرد

  • ۴ سال قبل

منابع موثق تایید کردند نیروهای آمریکایی قصد دارند وظیفه نگهبانی میادین نفتی و خطوط نفت در شرق فرات را به کردها (نیروی سوریه دموکراتیک) واگذار کنند.این جنگجویان بایستی از تجربه طولانی و سخت جنگی و همچنین جنگ با داعش داشته باشند. این تحولات به عنوان بخشی از تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا صورت می‌گیرد تا حضور و نفوذ خود در شرق فرات را دوباره تثبیت نماید و از نفوذ رو به رشد روسیه جلوگیری کند.

ما معتقدیم این تحولات با از بین بردن پروژه روسیه برای آموزش و ایجاد یک نیروی شبه‌نظامی کرد در تل تمر – عاموده مرتبط است و اکنون آمریکا می‌خواهد آن را تحت پرچم خود در آورد. همچنین، از محبوبیت دوباره دولت مرکزی در این منطقه نگران است. گزارش‌ها در فضای مجازی در مورد قصد آمریکا از رها کردن نیروی سوریه دموکراتیک و ایجاد یک نیروی فقط مرکب از اعراب کاملا کذب است. اگرچه طبق اظهارات منبع دیدبان حقوق بشر کردستان – که یک نظامی آمریکا مستقر در منطقه دیرالزور است – درواقع در نیروهای تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک نیز شکاف وجود دارد و به نظر می‌رسد چند گروه نیز از آن جدا شده‌اند.

در حدود بیست روز گذشته، نظامیان آمریکایی چندین بار از پایگاه نظامی الجزره در حومه رقه دیدن کردند که یکی از بزرگترین پایگاه‌های سابق ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و محل کنونی نیروی سوریه دموکراتیک است. می‌توان نتیجه گرفت آمریکا قصد دارد دوباره نیروهایش را در این پایگاه مستقر کند. این بخشی از تلاش برای استقرار دوباره در شرق فرات است. نیروهای آمریکایی احساس می‌کنند ناچارند این کار را انجام دهند تا با افزایش نفوذ روسیه، محبوبیت دولت مرکزی سوریه و ظهور دوباره داعش مقابله کنند.

آمریکا در 12 آوریل سال جاری میلادی صدها عضو سابق نیروی سوریه دموکرتیک را برای فعالیت و همکاری دعوت کرد. نیروهای آمریکایی در سطحی گسترده در حال استقرار دوباره در شرق فرات هستند. این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ در اواسط دسامبر 2018 دستور خروج نیروها را داد و مدتی بعد تصمیم خود را اصلاح نمود.

صدها عضو سابق نیروی سوریه دموکراتیک به ویژه در دیرالزور و حسکه به پایگاه‌های آمریکایی رفتند تا دوباره با آن همکاری کنند، چون نقش نیروی سوریه دموکراتیک در حمایت و جبهه‌های لجیستیک مهم بود. همچنین، هنوز هم آمریکا به آموزش نیروی سوریه دموکراتیک ادامه می‌دهد. آمریکا به اعضای سابق نیروی سوریه دموکراتیک برای همکاری دوباره حقوق بیشتری نسبت به مبلغ دریافتی در نیروی سوریه دموکراتیک پیشنهاد کرده است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب