شبکه حقوق بشر سوریه: بازداشت بیش از 60 معلم توسط شبه‌نظامیان ق.س.د

  • ۳ سال قبل

شبکه حقوق بشر سوریه: نیروی سوریه دموکراتیک از ابتدای سال 2021 تاکنون حداقل 61 معلم را به خاطر اعتراض به برنامه‌های آموزشی و سربازی اجباری دستگیر یا بازداشت کرده‌اند. حدود 550 معلم که به دلیل امتناع از قبول سربازی اجباری در استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه به صورت خودسرانه از کار خود اخراج شدند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در گزارشی که «شبکه حقوق بشر سوریه» امروز منتشر کرد، نیروی سوریه دموکراتیک (قسد) از ابتدای سال 2021 حداقل 61 معلم را به خاطر اعتراض به برنامه‌های درسی آموزشی و سربازی اجباری دستگیر یا بازداشت کرده، و علاوه بر این حدود 550 معلم را به دلیل خودداری از انجام سربازی اجباری در استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه به صورت خودسرانه از کارشان برکنار کرده است.

این گزارش پانزده صفحه‌ای اشاره کرده سیاست‌ها و تصمیماتی كه قسد در مورد نهادهای آموزشی می‌گیرد، آینده حدود نیم میلیون دانش آموز در استان‌های رقه، حسکه و دیرالزور را تهدید می‌كند. گزارش مذکور افزود كه اداره خودگردان که این منطقه را تحت کنترل خود دارد، از زمان تاسیس تاکنون سیاست تدریجی تغییر برنامه‌های درسی و معرفی مواد آموزشی تحریف شده، نادرست و مغایر با تاریخ سوریه و جامعه آن را در پیش گرفته است. گزارش در ادامه می‌نویسد این تغییرات برنامه‌های آموزشی مدارس منطقه بدون هیچ گونه مشورتی با معلمان محلی یا سایر کارشناسان دانشگاهی از منطقه یا خارج از آن اعمال شده و مردم را در برابر کار انجام شده قرار داده است که نشان دهنده برنامه‌های مورد نظر یک حزب متمرکز سیاسی یعنی ی.پ.گ. است. این چشم‌انداز ایدئولوژیکی فقط آموزشی را ارائه می‌کند که همسو با دیدگاه حزب حاکم و در مدح و ستایش آن باشد. در گزارش مذکور، این سیاست‌ها فاجعه‌بار توصیف شده و خاطرنشان می‌کند که این موارد به افزایش نگران کننده درصد ترک تحصیل در کودکان منجر شده است. اکنون نیاز فوری وجود دارد تا نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر متحدین خود یعنی قسد خود جهت ایجاد یک حاکمیت دموکراتیک فراگیر شامل همه گروه‌های قومی و مذهبی در منطقه فشار بیاورند تا رفاه و حق آموزش برای همه ساکنان آن وجود داشته باشد.

گزارش همچنین به نقض اخیر سیستم آموزشی توسط قسد پرداخته که با آغاز دستگیری‌های خودسرانه ده‌ها معلم از اوایل ژانویه 2021 تا اواسط فوریه همراه شده است. گزارش نشان می‌کند قسد این دستگیری‌ها را یا برای ادعای نیاز به سربازی معلمان بازداشت شده به عنوان نیروی جنگجو برای خود توجیه می‌کند یا به این خاطر که معلمان برنامه‌های ویژه یا دروس اضافی خارج از برنامه قسد را برای کودکان در نظر گرفته‌اند یا طبق برنامه آموزشی دوت مرکزی سوریه به آنها آموزش داده‌اند .

این گزارش براساس اظهارات تعدادی از معلمان شاغل در مدارس استان‌های دیرالزور، رقه و حسکه و گفته‌های شاهدان عینی، دانش آموزان و فعالان محلی به شبکه حقوق بشر سوریه است. شبکه حقوق بشر سوریه نگرانی‌های شدید خود را در مورد ناپدید شدن اجباری ده‌ها معلم توسط قسد ابراز کرده است، چون قسد بدون ارائه هیچ گونه حکم بازداشت، ارائه روشن اتهامات، یا معرفی خود به نوع نیروی امنیتی، معلمان را دستگیر کرده لذا این اقدامات مراکز امنیتی یا ادارات قسد بیشتر شبیه آدم‌ربایی است.

بانک اطلاعاتی شبکه حقوق بشر سوریه نشان می‌دهد در مدت زمانی که نیروهای حزب اتحادیه دموکراتیک (پ.ی.د.) برای اولین بار کنترل برخی مناطق در سوریه را در ژوئیه 2012 تا فوریه 2021 به دست گرفت، حداقل 3،784 نفر، از جمله 659 کودک و 176 زن، هنوز توسط قسد به طور خودسرانه بازداشت شده اند، و آنها به زندانی کردن افرادی که اول توسط پ.ی.د. اسیر شده‌اند ادامه می‌دهد. دست کم 2،147 نفر از این افراد بازداشت شده، از جمله 113 کودک و 83 زن، به زور ناپدید شده‌اند. همانطور که در گزارش آمده، شبکه حقوق بشر سوریه نگران است در صورت عدم اقدام جدی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، به ویژه پنتاگون، معلمان دستگیر شده به زور ناپدید شوند.  از ابتدای ژانویه 2021 تا پانزدهم فوریه 2021، این گزارش دست کم 61 دستگیری خودسرانه معلمان را به ثبت رسانده که 27 نفر از آنها به اتهام آموزش برنامه درسی دولت سوریه و 34 نفر دیگر با هدف اعزام به سربازی اجباری دستگیر شده‌اند.

این گزارش همچنین آزار و اذیت عمدی قسد علیه صدها معلم را به دلیل خودداری آنها از پیوستن به قسد مستند می‌کند، و می‌گوید رد سربازی اجباری منجر به اخراج بسیاری از معلمان در مدارس و مراکز آموزشی تحت کنترل اداره خودگردان در استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه شده است. گزارش تخمین می‌زند که نزدیک به 550 معلم به دلیل رد سربازی اجباری از ابتدای ژانویه 2021 تحت تعقیب قرار گرفته و اخراج شده‌اند.

این گزارش نتیجه می‌گیرد قسد/اداره خودگردان علی رغم نبود هرگونه نهاد قانونی و حقوقی، کاملا مبتنی بر واقعیت کنترل نظامی قسد در این مناطق، متونی را ارائه کرده و آنها را به عنوان قوانینی وضع کرده که منجر به مجازات و آزار و اذیت بیشتر مردم محلی طبق این متن‌ها و دستورات می‌شود.

گزارش در ادامه می‌افزاید سربازی اجباری در این نیروهای نظامی که طبق گزارش‌های بین‌المللی و محلی سازمان ملل، در انجام چندین نوع نقض حقوق مردم محلی نقش دارند، نقض حق مردم برای آزادی شخصی، کرامت انسانی، آزادی رفت و آمد، حق ابراز اعتراض نسبت به خدمت سربازی اجباری به عنوان عملی مشروع در چارچوب حق آزادی اندیشه، وجدان و مذهب، به ویژه در زمینه درگیری‌های مسلحانه، و حق افراد در رد مشارکت در اقدامات نظامی است. اخراج خودسرانه از کار، آزار و شکنجه، دستگیری، شکنجه و ناپدید شدن اجباری به خاطر رد سربازی اجباری، موارد نقض جمعی اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را تشدید می‌کند.

این گزارش تأکید می‌کند که دولت جدید آمریکا باید وضعیت حقوق بشر را در شمال شرقی سوریه ارتقا دهد، باید گام‌هایی را برای انتخابات عادلانه و دموکراتیک بردارد که حضور کامل سیاسی برای همه اعضای رای دهنده محلی را فراهم کند و همچنین به حکومت نظامی توتالیتر کنونی پایان دهد و امکان ایجاد یک مرجع قانونی و قضایی مستقل و بی طرف را فراهم ‌کند. گزارش مذکور از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و کشورهایی که از قسد حمایت می‌کنند می‌خواهد برای انجام تحقیقات در مورد موارد نقض وحشتناک حقوق بشر در شمال شرقی سوریه، پایان دادن به فرهنگ فعلی مصونیت از مجازات و فشار بر قسد برای پایان دادن به سربازی اجباری و اخراج و دستگیری معلمان به دلیل رد سربازی اجباری نظامی ‌وارد عمل شود.

شبکه حقوق بشر سوریه همچنین از نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده و کشورهای حامی قسد می‌خواهد تا برای مشخص شدن سرنوشت همه کسانی که به زور توسط قسد ناپدید شده‌اند و آزادی کسانی که خودسرانه بازداشت شده اند، در درجه اول معلمان، تلاش کنند و از ایجاد و استقرار یک دادگستری منصفانه و مستقل که هرگونه نهاد نظامی را از دستگیری‌های خودسرانه و ناپدید شدن‌های اجباری منع کند، حمایت نمایند، تا همه عاملان نقض حقوق مردم محلی را پاسخگو کند.

گزارش این شبکه تاکید می‌کند قسد باید جلوی هرگونه دستگیری‌های خودسرانه را بگیرند، سرنوشت ناپدید شدگان اجباری را مشخص کنند، به خانواده‌هایشان اجازه دیدار و ارتباط با آنها را بدهند، آنان را در دادگاه‌های عادلانه و مستقل محاکمه کنند، و بلافاصله همه معلمانی را که خودسرانه دستگیر شده‌اند آزاد کنند، و به سیاست سربازی اجباری پایان دهند.

منبع: شبکه حقوق بشر سوریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب