شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران و نقض گسترده حقوق مردم

  • ۴ سال قبل

مردم، همانند دولت‌ها، در هر  جامعه‌ای در عین حال که وظایفی دارند از حقوقی نیز برخورداند. یکی از مهم‌ترین حقوق مردم، حق دسترسی به اخبار و اطلاعات آزاد و درست است. با توجه به رشد و پیشرفت سریع تکنولوژی، راه‌های دسترسی سریع به اخبار و اطلاعات نیز بسیار تسهیل شده اما این به آن معنا نیست هر اخبار و اطلاعاتی از هر مسیری ارائه شود، درست است. به همین خاطر است که بین منابع خبری مطمئن و غیرمطمئن مرزگذاری می‌شود و از این روست که از بین هزاران منبع خبری، تنها تعداد معدودی به عنوان خبرگزاری، شبکه تلویزیونی، سایت… معتبر می‌توانند توجه مخاطبان را جلب کنند. آنچه بعضی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از ایران انجام می‌دهند نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

یکی از وظایف اصلی شبکه‌های تلویزیونی این است نه تنها از ارائه اخبار و اطلاعات نادرست و کذب به مخاطبان خودداری کنند بلکه بایستی با ارائه اخبار و اطلاعات درست آنان را از قرارگرفتن در مسیر نادرست خبری پرهیز نمایند. با نگاهی به برنامه‌های شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال موارد زیر به وضوح قابل مشاهده اند:

-انتخاب افرادی مشخص و محدود و با گرایش ها و سوابق حزبی، سازمانی، جنایی علنی به عنوان “کارشناس”. به عنوان مثال، در یک مورد حسن نائب هاشم، یک عضو ارشد سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین، را به عنوان کارشناس سیاسی در برنامه‌ای حقوق بشری دعوت کردند در حالی که نامبرده یکی از عوامل قتل‌عام کردها در عملیات “مروارید” توسط صدام حسین و منافقین بود که طی آن هزاران کرد عراق کشته شدند.

-انتخاب سامان رسولپور، برادر سوران رسولپور با نام سازمانی فواد بریتان- رئیس کودار، سازمان چتری پژاک-، به عنوان سردبیر ارشد و تحلیلگر در شبکه در حالی که خود سامان عضو کودار/پژاک است و ضمن فعالیت برای کودار/پژاک در اروپا برای شرکت در برنامه‌های ایدئولوژیک کودار/پژاک به قندیل سفر می کند. کودار/پژاک تاکنون صدها غیرنظامی کرد را به قتل رسانده، از مردم کرد اخاذی می‌کند، ده‌ها کودک کرد را به عنوان جنگجو ربوده است…  

-دعوت از مسیح علی‌نژاد به عنوان مهمان که جز فحاشی چیزی نمی‌گوید.

-معرفی اعتراضات چند ده نفری به عنوان “تظاهرات کل یک شهر” علیه حکومت.

-آوردن تصویر اعتراضات کشورهای دیگر مانند تونس، لیبی، مصر… به عنوان وله برنامه با هدف تحریک مخاطبان به خشونت.

اقدامات تشویق به خشونت در این شبکه بسیار زیاد است و آنچه این شبکه انجام می‌دهد مصداق نقض حقوق مردم ایران است چرا که تلاش می‌کند با سلب آرامش و آسایش مردم آنان را به خیابان‌ها بکشد و این با رسالت واقعی خبری و اطلاع رسانی در تضاد کامل است. لازم است نمایندگان قانونی و حقوقی مردم در محافل بین المللی عوامل و حامیان این شبکه مروج خشونت را پیگیری کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب