داود اوغلو: پ.ک.ک و حکومت نمی‌خواهند مسئله کرد حل شود

  • ۴ سال قبل

احمد داوداوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه و رئیس حزب «آینده» با هدف شرکت در اولین کنگره حزبش به شهر الیح در کردستان ترکیه رفت. وی در الیح حکومت ترکیه و پ.ک.ک را به باد انتقاد گرفت و گفت آنها نمی‌خواهند مسئله کرد در ترکیه حل شود.

داوداوغلو در تدارک حزب خود است تا در انتخابات آینده شرکت نماید و به همین منظور در شهرها به ویژه شهرهای کردنشین کنگره‌هایی برگزار می‌کند. مسئولان محلی حزب به زبان کردی از داوداوغلو استقبال کردند و نخست‌وزیر سابق ترکیه نیز به صورتی نمادین به کردی پاسخ داد. داوداوغلو در ادامه افزود: «از طرفی تروریسم پ.ک.ک را می‌بینیم و از طرفی نیز کسانی هستند که با بهره‌گیری از این تروریسم ادامه حیات سیاسی خود را تضمین می‌کنند. برادران عزیز من، ما نمی‌خواهیم بیش از این شاهد خشونت باشیم. ترکیه در حلقه‌ای بسته به دور خود می‌چرخد».

رئیس حزب آینده سیاست ترکیه در ممنوعیت زبان کردی را محکوم کرد و آن را ادامه سیاست سرکوب زبانی گذشته دانست و گفت: «کُرد بودن و حرف زدن به کردی موضوع مهمی است و نباید همچنان ممنوع باشد. آنان به تلفظ کلمات کردی نیز حساس هستند». گفتنی است قانون اساسی ترکیه همچنان فقط نژاد تُرک را به رسمیت می‌شناسد و در مقابل نقض حقوق اساسی کردها در این کشور سکوت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب