دادگاه ترکیه حکم حبس افسر سابق متهم به تجاوز به زن کُرد را رد کرد

  • ۲ سال قبل

یک دادگاه ترکیه در استان سیرت حکم زندان یک گروهبان سابق را که با تجاوز به یک زن جوان کُرد باعث مرگ او شده بود، رد و در عوض این مرد را به ده سال حبس خانگی محکوم کرد.

ایپک ار (Ipek Er)، در حالی که ۱۸ سال داشت، در ژوئیه ۲۰۲۰، پس از بیان این موضوع که موسی اورهان (Musa Orhan) او را به مدت بیست روز در استان  باتمن ربوده و مورد آزار جنسی قرار داده است، به خود شلیک کرد. بیشتر از یک ماه بعد، زن جوان در حال مرگ در بیمارستان، نامه‌ای از خود به جای گذاشت که جزئیات این حادثه را شرح می‌­داد. زن جوان از موسی شکایت کرده بود و در ۷ ژوئیه همان سال، شکایت وی به دادسرای عمومی سیرت تحویل داده شد. اورهان از آن زمان تاکنون بیش از یک بار برای مدتی کوتاه بازداشت شده است.

این مرد پس از انتشار اخباری مبنی بر دست داشتن وی در تجاوز، توسط وزارت کشور از سمت خود به عنوان گروهبان تخصصی برکنار شد.

در آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری یکم سیرت در روز جمعه، دادگاه تصمیم گرفت این افسر سابق را به ده سال محکوم کند اما درخواست خانواده ار برای حبس او را رد کرد. خبرگزاری حریت گزارش داد که در عوض وی تحت کنترل دادگاه خواهد بود و در این مدت نمی­‌تواند به خارج از کشور سفر کند.

 

بیشتر بخوانید:

خودروی زرهی ترکیه یک کودک را عمداً زیر گرفت

 

به نقل از این رسانه، اورهان که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه استماع آنکارا شرکت کرد، گفت: «فکر می‌کنم بی‌گناهم. برای مرگ ایپک ار متاسفم و خواستار تبرئه خود هستم».

پرونده ار، به ویژه این که فرد متجاوز پشت میله­‌های زندان نیست، خشم عمومی را در ترکیه برانگیخته است. حزب دموکراتیک خلق­‌ها (HDP) که طرفدار کردها است روز جمعه آزادی وی را محکوم کرد و گفت که زنان این کشور «با مبارزات و تشکیلات خود» این افسر سابق را مجازات خواهند کرد.

وزارت کشور ترکیه سال گذشته ادعاهای مبنی بر تأثیرگذاری بر تصمیم دادگاه برای آزادی متهمان را رد کرد و گفت: «ممکن نیست» در امور قضایی مداخله کنند.

این اولین بار نیست که افسران ترکیه به تجاوز جنسی متهم می­‌شوند. سال گذشته یک گروه ۲۷ نفری، از جمله افسران پلیس، در تجاوز جنسی به یک دختر ۱۵ ساله کرد در استان باتمان دست داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب