حقیقت ماجرای آتش سوزی در پاوه چه بود؟ تیراندازی با فشنگ‌های آتش‌زا

  • ۴ سال قبل

 آتش سوزی اخیر در پاوه که جان برخی از هموطنان را هم گرفته است، بر اثر برخی اختلافات مرتعی و جنگلی رخداده که منجر به سواستفاده برخی جریانات سیاسی/ حزبی هم شده است.

به گزارش پیام حسن زاده دبیر انجمن ژیوای پاوه در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز در خصوص آتش سوزی اخیر در پاوه که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان کُرد شده است، اظهارداشت: «آتش سوزی اخیر از شش روز پیش از منطقه‌ای میان دوزین و مره خیر از جنگل‌های منطقه پاوه و اورامان که بین دو شهرستان جوانرود و پاوه است، شروع شد که در مرحله اول مهار شد ولی متاسفانه از قسمتی دیگر دوباره آتش گرفت. ظاهرا منشا این آتش سوزی عامل انسانی بوده است. هرچند هنوز به طور دقیق عاملش مشخص نشده است».

حسن زاده تصریح کرد: «آتش سوزی که از سه روز پیش شروع شد و تا الان هم ادامه دارد، آتش سوزی بر اثر شلیک گلوله از قسمت کردستان عراق بوده، در واقع منبع تیراندازی آن طرف مرز بوده و مشخص نیست چه کسانی بودند»

دبیر انجمن ژیوای پاوه در پاسخ به این سوال که آیا از سمت کردستان عراق به سمت ایران تیراندازی شده بود، بیان کرد: «بله! به سمت جنگل‌های ایران شلیک کردند و آتش سوزی شروع شد و هنوز هم این آتش سوزی ادامه دارد که منجر به این فاجعه و حادثه دردناک شده است».

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا این تیراندازی با هدف درگیری بوده یا موضوع دیگری است؛ گفت: «درگیری نبوده، این تیراندازی تعمدی به قصد ایجاد آتش سوزی انجام شده و شاهدن عینی این بر این موضوع صحه می‌گذارند. ما تا کنون هیچ شخص حقیقی یا حقوقی را شناسایی نکردیم؛ ولی در حال شناسایی عاملین هستیم و در کردستان عراق از طریق دوستان و آشنایان برخی از افرادی که در ماجرا دیده شدند؛ تحقیقات جهت شناسایی عاملین صورت گرفته است».

دبیر انجمن ژیوای پاوه در پاسخ به این سوال که آیا مسئولین قضایی ایران به ماجرا ورود کردند یا خیر، بیان کرد: «هیچ کس ورودی نداشته، ادارات مرتبط با کنترل آتش سوزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، این شش روز در منطقه حاضر بودند، اما می‌توان گفت هم نیروهای مردمی و هم انجمن‌های مردمی نتوانستند با توجه به شرایط ویژه توپوگرافی منطقه چندان موفق باشند. آتش سوزی ادامه دارد و به سمت عمق خاک ایران در حال پیشروی و نزدیک شدن به شهرهای نوسود و پاوه است‌».

حسن زاده در خصوص برخی شایعات مبنی بر اینکه علت حادثه را درگیری نیروهای مسلح ایران و احزاب اپوزیسون می‌دانند، گفت: «اصلا درگیری گزارش نشده، ولی چیزی که مشخص است اینکه صدای تیر قبل از آتش سوزی‌ها شنیده شده ولی به هیچ وجه درگیری در کار نبوده و تیری هم که شلیک شده از طرف خاک عراق به طرف مراتع ایران بوده است».

دبیر انجمن ژیوای پاوه افزود: «فشنگ‌هایی وجود دارند که زمانی که روی زمین می افتند، آتش درست می‌کنند و قدرت آتش زدن و آتش سوزی دارند. این تیرها معمولا کارکرد نظامی جهت کشتار ندارند و کاربردش همین آتش سوزی است، در واقع جرقه‌ای دارند که منجر به آتش سوزی می‌شود».

حسن زاده در پاسخ به این سوال که چرا باید این اتفاق از سوی برخی در عراق رخ دهد؟،بیان کرد: «آنچه از شواهد پیداست و مردم محلی هم در خصوص آن نظر دارند، موضوع اختلافات مرتعی و جنگلی میان مردم این سمت و آن سمت مرز است و احتمال می‌رود این موضوع به دلیل این اختلافات باشد».

دبیر انجمن ژیوای پاوه در پاسخ به این سوال که آیا عاملان این آتش سوزی به دنبال تصرف بخشی از مراتع ایران بودند، خاطرنشان کرد: «خیر، موضوع تصرف نیست، آنجا معمولا بعضی از مراتع و جنگل‌ها که صمغ و مسائل صمغ چینی دارد، با یکدیگر مشترک هستند. در واقع هر دو طرف مرز از آنها استفاده می‌کنند و بعضا با هم اختلاف هم دارند. در مراتع هم بر استفاده دام‌هایشان با هم اختلاف دارند و شاید این اختلافات است که منجر به ایجاد آتش سوزی شده است».

حسن زاده افزود: «هنوز ثابت نشده که عامل آتش سوزی چه بوده و تحقیقات محلی و قضایی ادامه دارد»

دبیر انجمن ژیوای پاوه در خصوص برخی شایعات مبنی اینکه افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند با احزاب اپوزیسیون ارتباط داشتند، بیان کرد: «با شناختی که از این بچه‌ها و شهدا داریم، آنها وابستگی حزبی به هیچ جا نداشتند و تا جایی هم که می‌دانیم آنها فعالیت مدنی داشتند و هیچ فعالیت یا تخلف قضایی نداشتند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی به دنبال مصادره شهروندان جان باخته به نفع خودشان هستند؟ گفت: «هدف آنها را نمی‌دانم، ولی می‌دانیم که این بچه‌ها از جامعه مدنی شهر پاوه بودند، حافظ محیط زیست بودند و این موضوع را در عمل ثابت کردند‌».

حسن زاده در پایان خاطرنشان کرد: «ما حتی شنیدیم برخی گفتند اینها از طیف فکری خاصی بودند، ولی چنین چیزی نبوده جز اینکه آنها فعال اجتماعی بودند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشتند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب