جنگ قدرت در سلیمانیه و حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران

  • ۳ سال قبل

سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق صحنه جنگ قدرت میان بافل طالبانی و لاهور جنگی شده است و در میان طرفین سعی می‌کنند صدای رسانه‌های طرف مقابل را خاموش کنند.  اکنون در چهل و ششمین سال تاسیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق معروف به «یکتی» بار دیگر این حزب صحنه اختلافات درون حزبی و خانوادگی بین دو قطب خانواده طالبانی «بافل طالبانی» و «لاهور جنگی» شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق که خودش بیش از چهار دهه قبل (اول ژوئن ۱۹۷۵ / ۱۱ خرداد۵۴) با جدایی از حزب دمکرات کردستان عراق شکل گرفت، در طول ۱۸ سال اخیر، بارها شاهد اختلافات شدید درون حزبی بوده که آخرین مورد آن پنجشنبه شب گذشته ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ بین پسر عموها بافل و لاهور اتفاق افتاد.

اختلافات درون حزبی پیش از این در ۲۰۰۶ منجر به جدایی «نوشیروان مصطفی» و شکل‌گیری تشکل سیاسی جدیدی به نام «جنبش تغییر» یا «گوران» شد که اینک یکی از رقبای سیاسی مهم اتحادیه و همچنین حزب دمکرات در اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود.

رسانه های کردزبان عراق ریشه اختلافات جدید بین بافل و لاهور را به انتخابات درون حزبی در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ (۲۹ بهمن ۹۸) ارجاع می دهند که طی آن بافل با ۱۲۸ رای فراتر از لاهور جنگی (۸۵ رای) قرار گرفت.

بافل از این حیث خود را رهبر حزب اتحادیه می‌دانست اما در نهایت با رایزنی‌ها و وساطت‌ها توافق شد که هر دو شخصیت رییس مشترک حزب اتحادیه میهنی باشند.

طبق توافق دو طرف، بافل مسوولیت روابط خارجی حزب اتحادیه و لاهور مسوولیت پرونده‌های امنیتی و مسائل داخلی حزب را برعهده گرفت.

به رغم این تقسیم قدرت اما ریاست مشترک حزب نتوانست از اختلافات و تنش بین آنها بکاهد و در نهایت پنجشنبه شب گذشته نزدیک بود که گروه‌های مسلح وابسته به دو قطب سیاسی اتحادیه میهنی به روی هم سلاح بکشند.

بیشتر بخوانید:

فساد و آشوب در سلیمانیه: تنش میان شبه‌نظامیان خصوصی با نیروهای آسایش

تشدید این اختلافات و تبعات خطرناک امنیتی که می‌توانست بر اقلیم کردستان و عموم عراق داشته باشد، باعث تحریک وساطت‌های مختلفی از  داخل اتحادیه میهنی و خارج از آن و حتی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی شد.

در داخل اتحادیه میهنی مهمترین وساطت‌ها از طرف «کوسرت رسول» رییس شورای عالی سیاسی اتحادیه میهنی و همچنین «قباد طالبانی» برادر بافل و نماینده حزب در دولت اقلیم کردستان عراق صورت گرفت.

«برهم صالح» رییس جمهور کردتبار عراق و عضو سابق اتحادیه میهنی، «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق و رهبر ائتلاف سیاسی «النصر» به علاوه «عمر سید علی» هماهنگ‌کننده جنبش تغییر از دیگر شخصیت‌های سیاسی و مقامات عراقی بوده‌اند که در این خصوص وساطت کرده‌اند.

پایگاه خبری «روداو» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق نیز در گزارشی ادعا کرده است که برای آشتی بین بافل و لاهور جنگی، حتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز پادرمیانی کرده‌اند.

حمله به رسانه‌ها

در جدیدترین درگیری‌های طرفین در سلیمانیه، ساختمان تلویزیون آی پلاس که قرار بود به زودی پخش آن آغاز شود مورد حمله یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت بافل طالبانی،قرار گرفت، روزنامه‌نگاران و تحریریه آن چند ساعت بازداشت شدند و تجهیزات آن نیز تخریب شد. این تلویزیون به لاهور جنگی،تعلق داشته است. چندین رسانه دیگر وابسته به لاهور جنگی نیز با زور تعطیل شده است. رسانه‌هایی مانند «چاو، میِلت پرس، ژیان و…» از جمله رسانه‌های تعطیل شده هستند.

Image

Image

 

 

هفته گذشته بافل طالبانی به همراه برادر خود قباد طالبانی عضو شورای رهبری حزب و معاون نخست‌وزیر اقلیم، علیرغم مخالفت‌های شدید لاهور شیخ جنگی و به صورت یک‌جانبه اقدام به برکناری افراد نزدیک به شیخ جنگی از فرماندهی دستگاه اطلاعاتی و سازمان ضد ترور حزب کرد و اصرار لاهور شیخ جنگی برای لغو این تصمیمات بی‌نتیجه بوده و افراد جدید در این مناصب طی مراسمی با حضور بافل و قباد آغاز به کار کردند. هم اکنون هم بافل و هم لاهور به تنهایی خود را ریاست حزب عنوان کرده‌اند.

سلیمانیه در سال‌های اخیر بارها شاهد اعتراضات مردمی علیه فساد طبقه سیاسی حاکم در اقلیم کردستان عراق بوده که بخشی از این اعتراضات متوجه خانواده‌های سیاسی حاکم شامل دو خانواده طالبانی و بارزانی بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب