جمعیت 19 میلیونی کردهای ترکیه

  • ۴ سال قبل

اداره کل آمار ترکیه جمعیت کل کشور را اعلام کرد. طبق این آمار، جمعیت کل ترکیه بیش از 83 میلیون و جمعیت مناطق کردنشین نیز بیش از 19 میلیون است. این آمار می‌گوید در طی یک سال گذشته تعداد یک میلیون و 151 هزار و 115 نفر بر تعداد جمعیت افزوده شده و به 83 میلیون و 154 هزار و 997 نفر رسیده است. همچنین جمعیت در مناطق کردنشین تعداد 479 هزار و  185 نفر افزایش دارد. طبق این آمار کردها 21.88 درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش رووداو، آمار جدید نشان می‌دهد پس از اورفا که بیشترین جمعیت مناطق کردنشین را دارد، استان دیلوک با دو میلیون و 69 هزار و 364 نفر در رده دوم و پس از آن دیاربکر با یک میلیون و 765 هزار و 353 نفر در تبه سوم شهرهای کردنشین قرار دارد. پس از آنها، به ترتیب شهرهای گومگوم و وان قرار دارند. درسیم با 84 هزار و 660 نفر کمترین جمعیت مناطق کردنشین را در ترکیه به خود اختصاص داده است.

در این آمار به جمعیت کردهای ساکن در کلان شهرهایی مانند استانبول اشاره نشده است. گفتنی است در ترکیه حتی اشاره کردن به کلمه “کرد” ممنوع است و سیاست رسمی دولت ترکیه، وجود شهروندان “غیرترک” را رد می‌کند  و کردها را  “ترک‌های کوهی” می‌نامد. ترکیه همچنین چند دهه است که درگیر جنگ با برخی گروه‌های مسلح کرد است. اما اسامی و جغرافیای مناطق کردنشین مشخص است لذا تعیین آمار تقریبی چندان دشوار نیست.

۹ دیدگاه ها

  1. سللم خسته نباشید…میشه اسم اون استان هایی شبه رووداو گفته در کل ۱۹میلیون کُرد دارند بزارید…خیلی ممنون

  2. یعنی دولت ترکیه از اینکه مردم با زبان کردی صحبت میکنن ناراحت است
    جقدر نفهمانه و ارتجاعی واقعا همچون حکومتی را باید گفت با خدا و خلقت انسان ها مشکل دارن

  3. اگر از ترک ها نظر بخوای میگه خدا هم ترکه
    قابل توجه اونایی که میگن کوردا از کجا اومدن یا وجودش رو انکار میکنند
    کسی از مغولا نظر نخواسته .

  4. حدودا ۵تا ۶ میلیون کرد در استانبول و انکارا و ازمیر هستن که اشاره ایی بشون نشده حتی اشاره ایی به پراکندگی کردها در اناتولی مرکزی هم نشده احتمالا این جمعیت چیزی نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر باشه که دولت ترکیه بخاطر دشمنی امار رو دستکاری و نادرست اعلام میکنه دقیقا مثل ازبکستان که حدود ۱۵ میلیون تاجیک رو ۳ تا ۴ میلیون اعلام میکنه، شگفتا!

  5. صفوی که خوب مادر ترکای ترکیه رو گایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب