تناقضات دولت ایران در مورد کولبران؛ حمایت یا شلیک؟

  • ۲ سال قبل

در حالی که دولت ایران تلاش می‌کند با افزایش ظرفیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی و کردنشین، مانع از رواج پدیده کولبری شود، اما سیاست‌های عملی در برخورد با کولبران، نشان می‌دهد همچنان شلیک به آنها در دستور کار قرار دارد.

از یک سو ابراهیم رئیسی به وزیر کشور خود برای «تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی و رونق اشتغال مرزنشینان و توقف شلیک به کولبران…» دستور داده است و از سوی دیگر، همچنان شاهد شلیک به کولبران و کشته شدن آنها هستیم.

 

 

اگر کولبری، خطا کرده و یا از مرز غیرقانونی وارد کشور شده است، راه‌حل بازداشت آنها است و نه شلیک به پدر یک خانواده!

 

بیشتر بخوانید:

هشدار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به دولت ایران در مورد شرایط کولبران

 

به راستی، محمد خدایی واقعا باید با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی ایران کشته می‌شد؟ آیا اگر او خطایی کرده بود، نباید بازداشت می‌شد؟ چرا دولت ایران مانع از شلیک به کولبران نمی‌شود؟ وقتی شغل و ثروت در منطقه مرزی نیست، چرا به کولبر شلیک می‌شود؟

 

قتل کولبر بانه ای محمد خدایی با چهار گلوله توسط نیروهای مسلح - ایران کارگر

 

گفتنی است پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ (۴ نوامبر ۲۰۲۱)، نیروهای هنگ مرزی در منطقه مرزی «سارداو» از توابع بانه، باز هم به یک کولبر به نام محمد خدایی شلیک کردند که منجر به مرگ وی شده است. این کولبر ۲۸ ساله از ناحیه کمر هدف اصابت چهار گلوله قرار گرفته است.

تا زمانی که وضعیت اقتصادی و توسعه در مناطق کردنشین ایران بهبود پیدا نکند، کولبری وجود خواهد داشت. دولت ایران باید این پدیده را به طور ریشه‌ای حل و فصل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب