هشدار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به دولت ایران در مورد شرایط کولبران

  • ۲ سال قبل

بعد از مرگ دلخراش فرهاد و آزاد خسروی، توجه رسانه‌های مختلف به وضعیت کولبران به خصوص در فصل سرما بیشتر از گذشته جلب شد. با توجه به ورود به فصل سرما و امکان بروز حوادث تلخ و مشابه در زمستان پیش‌رو و قبل از این‌که دیر شود، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران معتقد است باید با هم‌افزایی تلاش همه نهادهای مالی، سیاسی، رسانه‌ای و مردم محلی، برای حل مساله‌ کولبری گفتگو و رایزنی و مطالبه‌گری بیشتری انجام شود.

دیدبان معتقد است برای حل مساله کولبری، مهمترین بازیگر که باید امکانات و توسعه را در مناطق مرزی و کردستانات ایران فراهم کند دولت ایران است و مسئولیت هرگونه رخداد تلخ برای کولبران، متوجه دولت است. بر این اساس دیدبان بارها و پیشتر در خصوص حل اساسی مشکل کولبران به دولت ایران و نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی، نامه نوشته است.

اینک با توجه به آغاز فصل سرما، دیدبان از دولت می‌خواهد تامین مالی کولبران را به عنوان راه‌حل موقت و نه اساسی، به طور جدی در دستور کار قرار دهد تا از بروز حوادت تلخ گذشته، جبوگیری شود. تامین ارزاق، تامین مسیر امن برای کولبران، پرداخت نقدی به آنها برای عدم کولبری در فصول سرد و آب و هوای مستعد ریزش بهمن، از جمله اقداماتی است که دولت باید انجام دهد.

مهمتر از اینها، توجیه مرزبان‌ها برای عدم شلیک به کولبران و قتل آنها، باید مطالبه نهادهای مدنی و رسانه‌ای باشد. دولت ایران باید در صورت تخلف کولبران، آنها را بازداشت کند و یا شلیک احتمالی طوری باشد که موجب مرگ آنها نشود. این امر که شلیک مستقیما با هدف قتل کولبران انجام شود، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

دولت ایران باید نیروهای مرزبانی را آموزش دهد و اجازه شلیک خودسرانه و بدون ضابطه به آنها ندهد.

دولت ایران موظف است اجازه بروز تفکرات پان‌ترکی در میان مرزبان‌ها را ندهد. تفکرات پان‌ترکی و گرگ‌های خاکستری مشخصاً یک تفکر فاشیستی و نژادپرستانه هستند. وقتی این سربازان به کردستان اعزام می‌شوند، مستعد سرکوب اعتراضات کولبران و قتل آنها هستند. عکس‌های متعددی از ظهور این تکفر خطرناک در فضای مجازی منتشر شده است.

 

 

بر این اساس، پالایش نیروهای مرزبانی و کمک مالی- معیشتی فوری به کولبران، مهمترین خواسته دیدبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب