بارزانی: مرگ فرهاد و آزاد خسروی را تسلیت می گویم

  • ۴ سال قبل

دفتر مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان، در مورد مرگ دو کولبر کرد بر اثر برف و سرما بیانیه‌ای صادر کرد. دفتر مسعود بارزانی طی پیامی خود را همدرد خانواده این دو نوجوان کرد دانست و اعلام کرد با شنیدن خبر مرگ این دو نوجوان بسیار متاثر شدیم و برای خانواده آن دو مرحوم آرزوی صبر و شکیبایی می کنیم. پیام تسلیم مسعود بارزانی در مورد مرگ این دو نوجوان اهل روستای نی از توابع مریوان اظهار امیدواری کرده هیچ خانواده ای شاهد چنین مصیبتی نباشد.

گفتنی است دو کولبر نوجوان کرد به نام های فرهاد و آزاد خسروی حین انجام کار طاقت فرسای کولبری که با عبور از مرز ایران به عراق یا برعکس صورت می گیرد، بر اثر گرفتار شدن در سرما و برف در کوهستان های منطقه هورامان گرفتار شده و جان خود را از دست دادند. کولبری اکنون به منبعی برای تامین معاش مردم در مناطق مرزی تبدیل شده در حالی که یک شغل نیست و خطرات مختلفی دارد که در بیشتر موارد به مرگ منجر می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت بایستی این قشر را ساماندهی کند – همانند دستفروشان – تا ضمن رفع مشکل و دغدغه معیشتی آنان، راه خطرات نیز بر  آنان بسته شود و همچنین امکان سواستفاده از کولبران نیز رفع گردد. در این صورت، مسئله عبور غیرقانونی آنان از مرز نیز حل می شود.

علاوه بر این، توجه جدی به ساختار توسعه اقتصادی مرزنشینان می تواند در کاهش گرفتاری ها از جمله مشکلات ناشی از کولبری برای مردم این منطقه بسیار موثر باشد. علی رغم اعلام مسئولان مختلف و ارائه برنامه برای حل این مشکل، اما هنوز رشد و توسعه اقتصادی مناطق مرزی به ویژه کردنشین در سطح مطلوب نیست. بعضی از مسئولان می گویند یکی از عوامل عدم رشد و توسعه مناطق مرزی ناامنی است و این ناامنی توسط گروههای مسلحی انجام می شود که از داخل خاک عراق به ویژه اقلیم کردستان می آیند. دلیل هر چه باشد، نیاز به رشد و توسعه اقتصادی یک ضرورت است و می تواند مانع ادامه کاروان مرگی گردد که به دلایل مختلف از جمله برف و سرما سبب مرگ افرادی مانند فرهاد و آزاد می شود در حالی که آنان می توانستند در این سن به ادامه تحصیل فکر کنند نه این که برای تکه ای نان راهی کوهستان های صعب العبور و پوشیده از برف گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب