باباجان به باغچلی: برای درک مساله کُردی به کردستان ترکیه بیا!

  • ۲ سال قبل

رهبر حزب اپوزیسیون DEVA علی باباجان گفته است که وقتی دولت باغچلی، رهبر راست افراطی (MHP) مسئله کردها را «از جایی که در آنکارا نشسته است» انکار می­‌کند، کارش بی‌معنی است و به او توصیه کرده است که برای درک مشکلات آنها با مردم محلی در جنوب شرقی ترکیه صحبت کند. باباجان گفته «آقای باغچلی به ویژه باید در خیابان‌های کردستان ترکیه قدم بزند و با جوانان صحبت کند تا مساله کُردی را به خوبی درک کند. در غیر این صورت، حضور در آنکارا و ادعای حل مساله، دروغ است».

علی باباجان، رئیس حزب اپوزیسیون دموکراسی و پیشرفت (DEVA) پیشنهاد کرده است که دولت باغچلی، رهبر حزب راست افراطی ملی‌گرا (MHP) از جنوب شرق ترکیه بازدید کند و با افراد صحبت کند تا بفهمد که آیا طبق ادعای دولت مسئله کردها «حل شده» است یا خیر.

این اظهارات باباجان در حالی مطرح شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و حامی سرسخت او باغچلی اخیرا وجود مسئله کردها را بار دیگر رد کرده‌اند. اردوغان و باغچلی اعتقاد دارند در ترکیه چیزی به نام مساله کُردی وجود ندارد و حزب اردوغان مساله کُردی را با همه ابعاد حل و از حقوق کردها و توسعه مناطق کردنشین ترکیه دفاع کرده است.

باباجان گفت : «در کشور ما مشکل کردی وجود دارد. اگر دولت همچنان این مشکل را انکار می‌کند، هیچ اقدامی برای حل آن نخواهد کرد. آقای رئیس جمهور باید این سوال را با شهروندان کرد ما مطرح کند که آیا در این کشور مشکل کردها وجود دارد یا خیر؟ باید با آن­ها بنشیند و مشکلات آن­ها را بشنود».

 

تلاش جدی دولت ترکیه برای انحلال حزب دموکراتیک‌خلق‌ها

 

حزب عدالت و توسعه در ابتدای قدرت گرفتن خود، بسیاری از محدودیت‌های حقوق سیاسی، زبانی و فرهنگی کردها را به عنوان بخشی از به اصطلاح «گشایش کردی» کاهش داد، اما از زمان فروپاشی مذاکرات صلح با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سال ۲۰۱۵، سرکوب جامعه کُردی دوباره افزایش یافته است.

ماه گذشته، سران احزاب مخالفان از اردوغان و حزب عدالت و توسعه برای حل مسئله کردها انتقاد کرد. برخی اعتقاد دارند حزب دموکراتیک خلق­‌ها (مدعی حمایت از کردها) تنها طرف صحبت «مشروع» برای حل مسئله کردی است؛ اما دولت ترکیه اصرار دارد در این زمینه با رئیس گروه مسلح پ.ک.ک دیدار و مذاکره کند.

باباجان گفت که حزبش همیشه از حل و فصل همه مسائل «به شیوه سیاسی» حمایت کرده است.

 

رویکرد متناقض اردوغان و مخالفین در مورد کردها

 

وی افزود: «حل مشکلات در کشور ما از طریق دموکراسی انجام می­‌شود و نباید در جاهای دیگر به دنبال راه حل باشیم. رایزنی­های ما با حزب دموکراتیک خلق­‌ها در سطح دوجانبه ادامه دارد. مانند هر حزب سیاسی که می­‌گوید «ما یک سیستم پارلمانی می­‌خواهیم»، رایزنی‌های ما با آن حزب [HDP] ادامه دارد.».

وی در مورد انتخابات و تشکیل ائتلاف علیه اردوغان نیز تاکید کرد دیدارها با احزاب، به معنای تشکیل «ائتلاف» نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب