انتقاد کانون‌های وکلای ترکیه از روزنامه‌های دولتی به دلیل سکوت در برابر جنایات علیه کردها

  • ۳ سال قبل

۴۸ کانون وکلا در ترکیه، روزنامه حامی دولت را به دلیل انتقاد از همکاران معترض به جنایات نفرت‌پراکنانه علیه کردها محکوم کردند.
چهل و هشت کانون وکلای ترکیه روز یکشنبه گذشته روزنامه حامی دولت (ینی شفق) را به دلیل انتقاد از ۱۵ کانون وکلا که به جنایات علیه شهروندان کرد در ترکیه اعتراض کرده بودند، محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است که کانون های وکلای دادگستری موظف به رعایت اصول دموکراتیک و ایستادگی در برابر سخنان نفرت‌انگیز و جنایات هستند.
در این بیانیه آمده است که روزنامه ینی شفق نه تنها کانون‌های وکلا را مورد هدف قرار داده بلکه از زبان تبعیض‌آمیز و نفرت‌انگیز نیز در این گزارش خود استفاده کرده است.
بر اساس این بیانیه جنایات علیه کردها حوادث پراکنده نبوده بلکه نتیجه افزایش تنش علیه اقلیت‌ها بوده است. نیهات ارن از کانون وکلای دیاربکر گفت که زبان تبعیض‌آمیزی که توسط رسانه‌ها استفاده می‌شود، به آتش دامن می‌زند. وی افزود: «من رسانه‌هایی را که تلاش می‌کنند جنایات و سخنان نفرت‌انگیز را کم‌رنگ جلوه دهند محکوم می‌کنم».

گفتنی است ۴۸ کانون وکلای دادگستری اخیراً مجموعه‌ای از جنایات علیه کردها در شهرهای مختلف ترکیه را محکوم کرده بودند. ینی شفق در نسخه ۲۳ ژوئیه خود، انجمن‌ها را «همکاران قندیل» نامید، به این معنی که این انجمن‌ها برای حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ.ک.ک) کار می‌کنند.
ینی شفق گفته بود حملات به کردها جنایات نفرت‌انگیز و نژادی نیست بلکه «اختلافات و ناسازگاری‌های معمولی» است و کانون‌های وکلا با اظهارات خود باعث درگیری قومی می‌شوند.
پ.ک.ک از دهه ۸۰ میلادی رهبری شورشی مسلحانه علیه نیروهای امنیتی ترکیه را بر عهده داشته است که در این درگیری‌ها حدود ۴۰،۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این گروه از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.
کانون‌های وکلا مدعی هستند که این روزنامه اتهامات نادرستی را منتشر می‌کند و افراد و سازمان‌ها را هدف قرار می‌دهد. در بیانیه ۴۸ کانون وکلای دادگستری آمده است: «ما تسلیم ارعاب نمی‌شویم و انتشار حقیقت را متوقف نمی‌کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب