اردوغان کاخ‌نشین و پناهندگان کوخ‌نشین

  • ۴ سال قبل

گزارش‌ها حاکیست وضعیت پناهندگان سوریه در مرز ترکیه با یونان اسفناک است. اما این پناهندگان قربانی چه سیاستی‌اند؟ جنگ سوریه از سال 2011 سبب آواره شدن میلیون‌ها سوری از جمله هزاران کرد شده است. تعداد زیادی نیز در ترکیه اسکان یافتند اما رجب طیب اردوغان به جای کمک بشردوستانه به پناهندگان از آنان به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند.

ترکیه با نقض حاکمیت سوریه و تمام قوانین بین المللی وارد خاک این کشور شده و مناطق مختلف از جمله ادلب، عفرین، گرسپی، سرکانیه را اشغال کرده و اکنون با شکست ارتش خود در برابر حملات هوایی روسیه و توپخانه سوریه دست به هر ابزاری می‌زند تا این دو کشور را تحت فشار قرار دهد. یکی از راه‌ها فشار بر اروپا از طریق پناهندگان است تا روسیه و سوریه را وادار به قبول خواسته‌های ترکیه کنند اما وزیر خارجه روسیه اعلام کرد نمی‌ توانند با تروریست‌های مسلح مورد حمایت ترکیه سازش کنند و به آنان مشروعیت بدهند.

ترکیه هم مرز با یونان و بلغارستان را برای پناهندگان باز کرد همچنین آنان را در مواردی به مرز رساند. بلغارستان و یونان نیز مرز خود را بستند. اکنون آوارگان آواره‌تر از قبل و در سرمای زمستان هستند اما ترکیه برای انحراف افکار عمومی همچنان بر طبل جنگ در سوریه می‌کوبد. زنان و کودکان در حالی در غارها و گودال‌ها زندگی کوخ نشینی دارند که اردوغان در کاخ خود به فکر بازترسیم مرزهای نئوعثمانی خیالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب