اتحاد کردستانی و اعتراض به اردوغان

  • ۴ سال قبل

مجموع چند حزب و سازمان کردی ترکیه موسوم به «اتحاد کردستانی» طی نشستی به اقدامات دولت ترکیه در برکناری شهرداران چند شهر کردنشین از جمله لیجه از توابع دیاربکر اعتراض کردند و از جامعه جهانی نیز خواستند به این اقدامات رجب طیب اردوغان اعتراض نماید. این «اتحاد کردستانی» از رئیس جمهور ترکیه نیز خواست به اراده مردم یعنی رای برای انتخاب شهرداران احترام بگذارد و در شرایط کنونی که شهرداری‌ها در مبارزه با بیماری کرونا نقش مهمی دارند شهرداران را برکنار نکند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ.) شاخه سیاسی پ.ک.ک نیز از جمله شرکت‌کنندگان این نشست بود و به برکناری شهرداران حزب خود اعتراض نمود. این در حالی است که دولت نیز می‌گوید ه.د.پ. با سواستفاده از امکانات شهرداری به پ.ک.ک خدمات ارائه می‌کند، از جمله آن کمک مالی، برگزاری مراسم و همایش با هدف زمینه‌سازی جهت جذب اعضای جدید به ویژه کودک سرباز است. دولت ترکیه به عنوان مثال به نشست چند ماهه مادران دیربکر در برابر دفتر ه.د.پ. اشاره می‌کند که مادران خواهان بازگرداندن کودکان خود از قندیل توسط ه.د.پ. هستند و این حزب را عامل ربودن کودکان خود می‌دانند. همچنین، دولت می‌گوید ه.د.پ. حاضر نبوده حتی طی بیانیه‌ای اقدامات پ.ک.ک را محکوم نماید و نمونه بارز آن جنگ خندق‌هاست که طی آن پ.ک.ک با امکانات شهرداری‌های تحت کنترل ه.د.پ. خیابان‌ها را به خندق جنگ با ارتش تبدیل کرد.

گفتنی است افکار عمومی جامعه کرد ترکیه در واکنش به این اقدامات پ.ک.ک، در انتخابات شهرداری‌ها به شاخه سیاسی آن یعنی ه.د.پ. فقط 4 درصد رای داد و این امر از نظر کارشناسان کُرد “نه” بزرگ به پ.ک.ک بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب