آخرین تحولات در اقلیم کردستان؛ تهدید ترکیه به حملات بیشتر و موضع واحد اربیل- بغداد علیه آنکارا

  • ۳ سال قبل

تنش‌ها روز به روز در اقلیم کردستان به دلیل حضور نیروهای پ.ک.ک و حملات ترکیه افزایش پیدا می‌کند. ترکیه و رئیس جمهور این کشور مدام اقلیم کردستان و نیروهای پ.ک.ک را به حملات بیشتر تهدید می‌کنند و این در حالی است که تصاویر تخریب محیط زیست توسط ترکیه منتشر و باعث اعتراضات گسترده و مشترک اربیل- بغداد شده است. در همین زمینه وزیر کشاورزی دولت فدرال عراق و وزیر کشاورزی اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای مشترک، اقدام ترکیه در قطع درختان در خاک عراق و انتقال آن برای فروش را محکوم کردند گفتنی است گروهی از شرکت‌های ترکیه با کمک نیروهای ترکیه‌ای در قطع درختان جنگل‌های مناطق بادینان در اقلیم کردستان عراق و انتقال آن به خاک ترکیه برای فروش، فعال هستند.

 

وزرای کشاورزی دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان از سازمان ملل و هیئت نمایندگی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواستند با همکاری با یکدیگر راه حل‌هایی برای این اقدامات غیرمسئولانه و غیرانسانی علیه محیط زیست ایجاد و برای پایان دادن به آن به صورت کامل تلاش کنند. «جوتیار عادل»، سخنگوی دولت اقلیم کردستان ضمن اعلام نارضایتی دولت اقلیم کردستان از قطع درختان و آسیب به محیط زیست اقلیم، گفت دولت اقلیم کردستان در نامه‌ای رسمی به آنکارا خواستار توقف روند قطع درختان و مناطق مرزی شد و تاکید کرد که این امر غیرقابل قبول است. عادل افزود: دولت اقلیم کردستان بار دیگر تاکید می‌کند که حضور اعضای مسلح پ.ک.ک در اقلیم کردستان و به ویژه مناطق مرزِی موجب نفوذ نیروهای ترکیه و رخ دادن درگیری بین طرفین می‌شود.

از سوی دیگر شورای امنیت ترکیه اعلام کرد که این کشور مصمم به ادامه عملیات نظامی خود در خاک سوریه و عراق است. در بیانیه این شورا که پس از جلسه‌ای به ریاست «رجب طیب اردوغان» برگزار شده آمده که عملیات نظامی فرامرزی ترکیه برای نابودی «تروریسم و منابع آن» با هدف تثبیت امنیت ترکیه و کشورهای هم‌جوار آن اجرا می‌شود. ترکیه مدعی است به حاکمیت ارضی و یکپارچگی همسایگانش احترام می‌گذارد اما موضع خود در مبارزه با تروریسم درون خاک ترکیه یا بیرون آن را تغییر نخواهد داد. در همین زمینه «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که ترکیه عزم خود را برای خشک کردن «مرداب قندیل» (مرکز اصلی پ.ک.ک) جزم کرده تا ویروس تروریسم در این منطقه نابود شود. او افزود که قندیل و مخمور (در شمال عراق) به نقطه‌ای امن برای گسترش تروریست‌ها تبدیل شده و اگر این دو منطقه پاک‌سازی نشود به گسترش خشونت ادامه خواهند داد. به نظر می‌رسد با توجه به ضعف درونی دولت عراق، همکاری حزب دموکرات کردستان عراق با ارتش ترکیه برای مخالفت و نابودی پ.ک.ک، ترکیه به حملات خود ادامه خواهد داد و در این میان، مهمترین قربانی، مردم اقلیم و منابع طبیعی منطقه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب