چرا کودکان کرد کوتاه‌قد می‌مانند؟

  • ۴ سال قبل

کودکان هر جامعه‌ای آینده آن جامعه هستند. توجه به کودکان درواقع سرمایه‌گذاری برای آینده رشد و توسعه جامعه است، به همین سبب جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته به ابعاد مختلف زندگی کودکان از همان آغاز توجه خاصی می‌کنند.  یکی از دوران مهم و حساس توجه به کودکان، دوران تحصیل به ویژه ابتدایی است. از میان عوامل مختلف موثر و مهم در رشد بهینه کودکان تغذیه نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند.  تغذیه مناسب یا نامناسب نیز با وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه و خانواده ارتباطی مستقیم دارد به این معنا که جامعه ضعیف اقتصادی نمی‌تواند تغذیه بهینه و با کیفیت داشته باشد و این امر در رشد کودکان نیز نمود پیدا می‌کند.

مطالعات مرکز بررسی رشد کودکان در دوران مدرسه در ترکیه اعلام کرد کودکان کرد در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه کوتاه قد می‌شوند و این امر با تغذیه نامناسب و وضعیت اقتصادی آنان ارتباط مستقیم دارد. در حالی که در غرب ترکیه کودکان با مشکل چاقی مواجه‌اند. خانم دکتر نازان ییلدرم مسئول این مرکز ضمن تایید تغذیه ضعیف به عنوان عامل مهم کوتاهی قد کودکان کُرد می‌گوید کوتاهی قد در غرب ترکیه کمتر از یک درصد اما در مناطق کرد 2 الی 3 درصد است که نشان از تغذیه نامناسب در مناطق کردنشین دارد.

کردستان ترکیه همواره شاهد جنگ و درگیری بوده و به ویژه از سال 1984 پ.ک.ک و ارتش ترکیه به صورت مسلحانه درگیر هستند. رویکرد مسلحانه پ.ک.ک راه را برای امنیتی نمودن کردستان ترکیه باز کرده و این امر در ابعاد مختلف از جمله بربدن کودکان کرد و شاخص‌های اقتصادی تاثیر نامطلوب خود را نمایان می‌سازد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب