نفوذ میت و حذف فرماندهان پ.ک.ک از داخل

  • ۴ سال قبل

در پاییز امسال تعداد قابل توجهی از فرماندهان ارشد پ.ک.ک در نقاط مختلف کشته شدند. گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد از طرفی افراد کشته شده، فرماندهان ارشد بوده‌اندو نبود آنان ضربه‌ای بزرگ به ساختار سازمانی پ.ک.ک زده و از طرفی دیگر، رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک تلاش کرده‌اند یا این موضوعات را پوشش ندهند و یا کم اهمیت جلوه دهند تا ضعف پ.ک.ک در جلوگیری از نفوذ در سازمان را علنی نکنند.

سروت آیدین، با نام سازمانی گلچیا، و سویلمز یاشارا با نام سازمانی تکوشین باتمان دو فرمانده ارشد میدانی پ‌ک‌ک  با هماهنگی‌های اطلاعاتی از داخل پ.ک.ک با میت (سازمان اطلاعات ترکیه) ترکیه به قتل رسیدند. سروت آیدین عضو شورای نظامی “یژا-استار” و شورای پ.ک.ک/پژاک بود و در لیست قرمز قرار داشت و در سال 2001 در سطح فرماندهی در دیاربکر فعالیت می کرد. او مسئول بسیاری از اقدامات مرکز دیاربکر و مناطق تابعه بود. سویلمز یاشار نیز مسئول یژا-استار و عضو شورای رهبری آن بود. همچنین طی عملیات اطلاعاتی، برائت آفشینا با نام سازمانی مدیا عگید کشته شد که مسئول ارشد پ ک ک در شنگال بود. وی در سال 1997 عضو پ.ک.ک شد و مسئول چندینن عملیات مسلحانه در ترکیه بود.

کارشناسان و اعضای منتقد و جداشده پ.ک.ک می‌گویند دلیل اصلی کشته شدن فرماندهان ارشد به دست استخبارات ترکیه هماهنگی با هسته‌های وابسته به میت در داخل گروه است و سران پ.ک.ک نیز هر فرد منتقد و مخالف خود و اوجالان را از این طریق حذف می‌کنند تا روند حذف آنان طبیعی جلوه دهد. حذف دیار غریب، زکی شنگالی، زردشت شنگالی و بقیه نیز به همین صورت انجام شد. قبلا هم بارها اعضای جدا شده پ.ک.ک از هماهنگی و دیدارهای مخفی سران پ.ک.ک با استخبارات ترکیه و حتی فرماندهان ارشد ارتش آن خبر داده بودند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب