همزمان با ورشکستگی اقلیم کردستان، خانواده بارزانی 47 میلیون دلار صرف دو خانه در بیورلی هلیز کرده است

  • ۴ سال قبل

یورگن و. عضو سابق ی.پ.گ./ ترجمه از آلمانی

رودئو درایو در جنوب کالیفرنیا یکی از بزرگترین مراکز جذب گردشگری و مجموعه برندهای طراحی مانند شانل، هرمس و غیره است و مشتری‌های جدی و خاص خود را دارد. خیابان مسکونی در شمال این مرکز خرید قرار دارد که بسیار گران قیمت هستند. اتوبوس‌های گردشگری این شهر در خیابان‌های مشجر حرکت می‌کنند  گاهی توقف می‌نمایند تا مشتریان آنها عکس‌هایی بگیرند. اما کمی آن طرف‌تر در نزدیکی مرکز خرید، خانه شماره 613 در خیابان شمالی جلب نظر می‌کند که به یک تاجر نه چندان مشهور تعلق داشت. دیدن این خانه سخت نیست. اگر به یک ویدئوی بازاریابی نگاه کنیم، این خانه بلافاصله جلب نظر می کند. دو سال پیش قیمت آن 40 میلیون دلار تعیین شده بود. این خانه 21000 فوت مربع فضا دارد و سالن زیبایی، آسانسور، زمین بسکتبال در داخل، 17 حمام و حتی جای ویژه بولینگ. اگر از خیابان نگاه کنیم معماری اروپایی ورسای در آن دیده می‌شود. ظاهر آن شبیه پول است.

حدود یک مایل در جهت شمال این خانه شماره 613 خانه‌ای دیگر قرار دارد. در دهه هفتاد میلادی و در 12000 فوت مربع ساخته شده است. با معماری و ستون‌های ویژه و طلایی رنگ. خانه  آنقدر بلند است حتی علی‌رغم وجود درختان بسیار عظیم باز هم به راحتی دیده می‌شود. نام مالکان آنها را علنی نمی‌کنند. خانه اول را سال گذشته 27 میلیون دلار فروختند. یکی از بزرگترین معاملات در بیورلی هلیز و اطراف آن بود. خانه دوم نیز سه ماه قبل از آن به قیمت 20 میلیون دلار خریداری شد.

بررسی‌ها نشان داد هوال دوسکی از معتمدان مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، آن را خریداری کرده است. خانواده بارزانی در طی دهه‌ها به صورت انحصاری ثروت اقلیم کردستان را در حوزه‌های مختلف به دست گرفته است. شرکت‌های مخابراتی در اقلیم، قاچاق نفت… خرید این دو خانه نمونه ساده‌ای از این فساد است. بنگاههای املاک این منطقه خریدار پشت پرده را مسرور بارزانی اعلام کردند. هر دو خانه نیز خالی‌اند. خانه دیگر نیز به نام سودابه خوش دامن است که با خانواده بارزانی روابط خاصی دارد. یک گزارش می‌گوید مسرور بارزانی یک شب در کازینویی در دوبی قمار بازی کرد و فقط در یک شب 3.2 میلیون دلار باخت.

این در حالیست که زندگی 5.5 میلیون نفر جمعیت اقلیم باکمتر از 80 دلار در ماه می‌چرخد. این منطقه استعداد ثروت بیشتری دارد و حتی پزشکان نیز درآمد چندانی ندارند. اقلیم کردستان اکنون ورشکسته شده و حقوق حتی یک ماه سال 2020 را  پرداخت نکرده است. پروژه “استقلال اقتصادی” که نخست وزیر با هدف استقلال اقتصادی از عراق آغاز کرده یک زلزله اقتصادی همراه با شکست بزرگ است. این در حالی است این رهبران فاسد در خارج خانه‌ها و ماشین‌های بسیار گران‌قیمت می‌خرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب