هشتمین سالگرد ترور؛ کاوه گرمیانی چرا ترور شد؟

  • ۲ سال قبل

کاوه گرمیانی، سردبیر مجله رایل، شامگاه پنجم اکتبر ۲۰۱۳ در مقابل خانه خود در منطقه کلار اقلیم کردستان توسط گروهی از افراد مسلح وابسته به «مقامات اتحادیه میهنی» ترور شد.

کاوه در سال ۱۳۶۰ در منطقه گرمیان به دنیا آمد. او یک روزنامه‌نگار فعال بود که همواره پیگیر پرونده‌های فساد و بی عدالتی بوده است. وی به دلیل اقداماتش چندین بار توسط مقامات بازداشت و تهدید به مرگ شد.
آخرین تهدید از سوی محمود سنگاوی، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان بود. اگرچه مدارک لازم در مورد قاتل و عاملان ترور کاوه گرمیان در دست نیست، اما تاکنون تنها یک نفر مجرم شناخته شده و بقیه آزاد شده‌اند.
کاوه گرمیان در انتظار تولد اولین فرزندش بود که ترور شد. تنها هجده روز پس از ترور او، پسرش به دنیا آمد. به درخواست کاوه، او را «آمد» نامیدند.
همسر وی شیرین کاوه نیز در آخرین انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در لیست جنبش گوران نماینده مجلس شد. شیرین از خانواده انفال است و همیشه پیگیر پرونده شوهرش بوده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، اقلیم کردستان عراق سابقه محدود کردن آزادی بیان را از طریق پیگیری‌های قانونی علیه فعالان، روزنامه‌نگاران و اکنون هنرمندان دارد، فقط برای جلوگیری از انتقاد آنها از احزاب سیاسی که از سال ۱۹۹۱ بر منطقه حکومت می‌کنند. صدها روزنامه‌نگار، پشت میله‌های زندان ناپدید شده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر (HRW) در ژوئن گزارش داد: «مقامات عراقی، از جمله در اقلیم کردستان، به طور معمول برای طرح اتهامات جنایی علیه افرادی که نظراتی را که آنها دوست ندارند بیان می‌کنند از قوانین مبهم استفاده می‌کنند».
از سال ۱۹۹۱، ده‌ها هنرمند، شاعر و روزنامه‌نگار در اقلیم کردستان ترور شده‌اند، از جمله بکرعلی شاعر مارکسیست، شاعر اسلام‌گرا خدر کوثری، روزنامه‌نگاران سوران ماما حما، سردشت عثمان و کاوا گرمیانی و ده‌ها تن دیگر.
تعداد کمی از عاملان این قتل‌ها تا به حال به دست عدالت سپرده شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب