هر جا سخن از فلاکت است، نام پ.ک.ک می‌درخشد

  • ۴ سال قبل

گره سپی زمانی شهری آرام و به دور از هرگونه هیاهو بود. حتی در دوران بحران سوریه نیز جز پناه دادن به آوارگان با مشکل خاصی مواجه نبود. اما با اعلام کانتون‌های خود خوانده پ.ک.ک و پ.ی.د. سرنوشت این شهر نیز همانند مناطق دیگر در مسیری متفاوت قرار گرفت. مردم برای اعتراض به تغییر پول رایج تجمع کرده‌اند.

همان طور که آمریکا و روسیه عفرین را به ترکیه تقدیم کردند، این دو کشور پس از استفاده ابزاری از پ.ک.ک و تمام شدن زمان مصرف آن در بخش‌های دیگری از شمال سوریه مانند گرسپی و سرکانیه نیز همان برنامه را تکرار نمودند.

همزمان که بعضی مقامات آمریکایی از تصمیم آمریکا برای خروج نهایی از سوریه بحث می‌کنند، خبرهای تایید نشده نیز حاکیست ترکیه قصد دارد کوبانی و بقیه مناطق تحت کنترل اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک را اشغال نماید و به موجودیت آن پایان دهد. همچنین می‌دانیم، ترکیه اخیرا پول رایج سوریه در شمال و شمال شرق سوریه را تغییر داده و لیره ترک را جایگزین کرده است. بعضی از کارشناسان معتقدند ترکیه به دنبال ضمیمه کردن این منطقه به خاک خود است و گفتگوهای دو جناح کردی وابسته به اوجالان و بارزانی در شمال سوریه نیز سبب شده تا ترکیه این روند را تسریع ببخشد.

به نظر می‌رسد قبول کردن مذاکره با جناح بارزانی توسط جناح اوجالان در سوریه، تحت تاثیر تهدیدهای جدی ترکیه است و این جناح می‌داند ترکیه با چراغ سبز آمریکا بقیه مناطق را نیز از دست آن خارج خواهد کرد. این یعنی کردستان سوریه تحت کنترل ترکیه قرار می‌گیرد و سرانجام از جغرافیا حذف خواهد شد.

حال اگر دیدگاه کسانی که معتقدند پ.ک.ک توسط استخبارات ترکیه تاسیس شد تا اهداف ترکیه تحقق یابد را باور کنیم یا نه، در نتیجه آن تغییری حاصل نمی‌شود. نتیجه: «پ.ک.ک جاده‌صاف‌کن برنامه‌های ترکیه است. تهدید ترکیه علیه منطقه سبز تحت کنترل یکتی یعنی استان سلیمانیه نشان می‌دهد که ترکیه پس از حذف کردستان سوریه به سراغ اقلیم کردستان خواهد آمد. در اینجا نیز پ.ک.ک راه را برای دخالت باز می کند و بسیاری از کارشناسان کرد می‌گویند این اقدامات پ.ک.ک عمدی است».

با این توصیف، اعتراض مردم گرسپی نتیجه‌ای نخواهد داشت، چون به نظر می‌رسد تغییر پول رایج بخشی از یک برنامه بزرگتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب