کردهای سوریه و عراق از نگاه غربی‌ها

  • ۴ سال قبل

پس از برگزاری سمینار «عدالت برای کردها» در دانشگاه «ییل» ایالت کنتاکی، شبکه کردی رووداو با چهار شخصیت مطرح بین‌المللی غربی در مورد کردهای سوریه و عراق گفتگو کرد: «دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، استفان دیمیستورا، فرستاده سابق سازمان ملل برای امور سوریه، توماس کاپلان میلیاردر آمریکایی و برنار هنری لوی، روشنفکر فرانسوی طرفدار کردها».

ژنرال پترائوس در مورد خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه و در مورد این سوال که آیا همان تصمیم در مورد کردهای عراق نیز صورت خواهد گرفتت، گفت »کردها دوستی جز کوه ندارند و من تصور نمی‌کنم این امر در مورد کردهای عراق نیز تکرار شود. من تصور می‌کنم آمریکا حتی در شمال سوریه نیز از کردها حمایت خواهد کرد».

استافان دیمیستورا در مورد کردهای سوریه و این سوال که اکنون بسیاری از دستاوردها را از دست داده‌اند و نمی‌دانند چه کنند، گفت: «کردها خیلی جدی، خودباور اما فاقد استراتژی هستند. آنها همه چیز را به آمریکا وابسته می‌دانند اما آمریکا فقط برای نفت آنجاست. به نظر می‌رسد آنها از سطح واقعی پارانویای ترکیه مطلع نیستند. تنها راه باقیمانده برای کردهای سوریه این است آمریکا به حرف‌های خود پایبند بماند در غیر این صورت نمی‌توانند کاری از پیش ببرند».

توماس کاپلان نیز معتقد است کردها نیازمند اتحاد با همدیگر و هماهنگی بیشتر با غرب هستند. اما کردها استراتژی ندارند و با همدیگر متحد نیستند.

برنار هنری لوی نیز اعلام کرد «من معتقدم برخلاف اظهارات ژنرال پترائوس آمریکا با کردهای عراق نیز همانند کردهای سوریه رفتار کرد و نمونه آن در همه‌‎پرسی استقال در سال 2017 بود. من چندی پیش در عربستان نیز در سمیناری در مورد کردها بحث کردم و اعلام کردم مسئولان عربی باید مشاوران کرد داشته باشند تا واقعیت را درک کنند».

در ادامه پترائوس نیز افزود: «در سال 1991 آمریکا کردها را در برابر خطرات صدام حسین محافظت کرد. من آن زمان افسری جوان در موصل بودم». وی همچنین تصمیم آمریکا در مورد استقرار سیستم موشکی پاتریوت در اقلیم کردستان را یک احتمال قوی توصیف کرد.

استفان دیمیستورا نیز در اشاره به دیپلماسی کردها گفت آنان سیاست و اخلاق را با هم اشتباه می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب