مسرور بارزانی: خطر داعش همچنان اقلیم را تهدید می‌کند

  • ۳ سال قبل

مسرور بارزانی در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه فرانس24 انگلیسی به سوالات مجری پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که آمریکا پس از بمباران مراکز نیروهای وابسته به ایران در سوریه، آنها را عامل حمله معرفی کرده و نیروهای وابسته به حشد الشعبی را عامل حمله راکتی به اربیل می‌داند، گفت: «ما از هر اقدامی ‌که برای ایجاد ثبات و امنیت باشد حمایت می‌کنیم اما با توجه به این که تحقیقات در مورد این حمله راکتی هنوز ادامه دارد و به پایان نرسیده و از طرفی عواملی از این حمله راکتی نیز دستگیر شده و اکنون در بازداشت هستند، لذا نمی‌توانم به صورت قطعی هیچ گروهی را عامل حمله بدانم، چون گروه‌های مختلفی در همان آغاز حملات مسئولیت آن را بر عهده گرفتند و نمی‌توان صرفا یک بیانیه را سند قرار داد.»

نخست وزیر اقلیم کردستان در پاسخ به بخشی از سوال که آیا حشد الشعبی مورد حمایت ایران عامل حمله بوده و آیا این گروه را محکوم می‌کند یا نه، از محکوم کردن آن خودداری کرد و گفت: «حشد الشعبی فقط یک گروه نیست بلکه نیرویی مرکب از گروه‌های مختلف در عراق است و نمی‌توانم یک اظهار نظر کلی در مورد آن کنم. اما ما از هرگونه تلاش دولت عراق برای قرار دادن همه نیروهای عراقی در چارچوب قانونی حمایت می‌کنیم.»

مسرور بارزانی حاضر نشد از اقدام آمریکا در بمباران مواضع نیروهای طرفدار ایران در سوریه حمایت مستقیم کند وگفت: «ظاهرا آمریکا شواهد معتبری برای حمله خود داشته اما تا نتایج تحقیقات مشخص نشود نمی‌توانم هیچ گروهی را محکوم کنم.» مسرور بارزانی در مورد این سوال که مشکلات بین بغداد و اربیل به ویژه در مناطق مورد مناقشه سبب شده تا فضایی برای ظهور دوباره داعش فراهم شود گفت: «داعش هنوز هم تهدیدی اصلی برای امنیت عراق، اقلیم کردستان و جهان است. درست است با کمک نیروهای ائتلاف و دیگر هم پیمانان ما و جنگ پیشمرگه‌ها، کنترل ارضی را از دست داده است اما هنوز داعش تمام نشده و تهدیدی جدی است. حتی این لحظه که با هم صحبت می‌کنیم، داعش در حال سازماندهی مجدد خود است. داعش در این مدت فرصت داشته تا افراد جدید بیشتری را به عضویت در بیاورد و علیه نیروهای امنیتی عراق و در مواردی نیز علیه غیرنظامیان حملاتی انجام دهد. لذا داعش هنوز تهدیدی بزرگ است. همان طور که اشاره کردید مناطقی به نام مناطق مورد مناقشه وجود دارد و به خاطر اختلافاتی که هنوز حل نشده است یک نوع خلا امنیتی در این مناطق وجود دارد. پیشنهاداتی به دولت فدرال عراق دادیم و دیدارهای مختلفی با هم داشتیم تا این خلا با حضور نیروهای مشروع و قانونی از دولت فدرال و اقلیم کردستان پر شود تا زمینه برای رشد و انجام عملیات داعش فراهم نشود. اما باید بگویم عملیات داعش فقط به مناطق مورد مناقشه محدود نیست بلکه در دیگر مناطق و دیگر استان‌ها نیز دست به حملات می‌زنند. لذا نیازمند همکاری جدی همه عوامل دخیل در مبارزه با داعش هستیم.»

وی در مورد تاثیرکرونا بر اقدامات ضدداعش گفت: «کرونا بر همه چیز تاثیر گذاشته اما نباید به بهانه کرونا تلاش‌ها علیه تروریسم داعش را محدود یا متوقف کرد». مجری در ادامه در مورد اظهارات اردوغان که گفته «ترکیه می‌تواند همانند سوریه در مرز با اقلیم کردستان نیز ی منطقه امن ایجاد کند و عملیات نظامی ‌انجام دهد» سوال کرد. بارزانی در پاسخ گفت:

«قبل از هر چیز باید بگویم مسئله پ.ک.ک. مشکل ما نیست. مشکل داخلی ترکیه است که متاسفانه در طی سال‌های متمادی به منطقه ما صادر شده است. ما معتقدیم جنگ نمی‌تواند راه حل ابدی این مسئله باشد. متاسفانه پ.ک.ک. از حسن نیت اقلیم کردستان بهره‌برداری کرده و متاسفانه کوه‌ها و حتی مناطقی مسکونی در اقلیم کردستان را اشغال کرده است. به  خاطر حضور پ.ک.ک. در مناطق مسکونی تاکنون از بازسازی و کمک به بیش از 800 روستا محروم شده‌ایم. پ.ک.ک حتی گاهی اجازه نمی‌دهد کشاورزان به مزارع خود بروند و در موارد بسیاری نیز حتی مردم را از روستاهایشان اخراج کرده است. امیدواریم شرایط موجود بدتر نشود و بلکه پ.ک.ک. درک کند حضور نظامی ‌آن در اقلیم/عراق به نفع هیچ کس نیست و قطعا شرایط موجود را تحمل نخواهیم کرد چون این وضعیت در بلند مدت اصلا مفید نخواهد بود. البته در عین حال هیچ گونه تلاش برای بی‌ثبات و ناامن کردن کشورهای همسایه را تحمل نمی‌کنیم. امیدواریم در نهایت راه حلی پیدا شود تا این مشکل یعنی پ.ک.ک. منطقه ما را ترک کند.»

مجری باز هم سوال پرسید «آیا حضور نظامی ‌ترکیه همانند حضور آن را در سوریه را قبول خواهید کرد»؟ بارزانی گفت: «از حاکمیت کشورمان دفاع خواهیم کرد و هیچ کس خواهان حضور نظامی ‌نیست اما نباید توجیه و بهانه لازم را برای این حضور داد و پ.ک.ک. این بهانه را می‌دهد». همچنین بارزانی در این مصاحبه از دیدار پاپ از عراق و اقلیم کردستان استقبال نمود.[1]

[1].https://www.france24.com/en/tv-shows/the-interview/20210227-iraqi-kurdistan-pm-barzani-rocket-attack-on-us-base-in-erbil-definitely-terrorist-attack

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب